Praca domowa jest jednym z podstawowych pojęć, które związane są z procesem edukacyjnym w polskiej szkole. Bywa nielubiana przez uczniów, ale chętnie wykorzystywana przez nauczycieli. Wyjaśniamy, jakie są determinanty efektywnej pracy domowej.
Praca domowa powinna utrwalać wiedzę z lekcji lub poszerzać ją i skłaniać ucznia do samodzielnych poszukiwań nowych informacji. Ma również pomóc w opanowywaniu materiału przewidzianego w podstawie programowej, uczyć wybierania istotnych informacji czy ich opracowywania.
Jedną z najistotniejszych funkcji pracy domowej jest wprowadzanie ucznia w nawyk samokształcenia – jest to możliwe pod warunkiem zadawania jej w przemyślany sposób. Jak to robić? Można się tego nauczyć między innymi dzięki szkoleniom dla oświaty organizowanym na stronie internetowej https://ecrklex.pl/.
Żeby zadania zadawane uczniom do domu były efektywne, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, które to warunkują. Przede wszystkim praca domowa nie powinna być zadawana w pośpiechu tuż przed końcem lekcji. Nauczyciel musi mieć czas na dokładne objaśnienie zadania i upewnienie się, że uczniowie rozumieją, jaki jest cel ich pracy. Zadawana praca domowa nie może być zbyt obciążająca – liczba zadań powinna być niewielka, aby uczniowie nie czuli się zniechęceni.
W skoordynowaniu ilości zadawanych uczniom zadań może pomóc poruszenie tej kwestii podczas rady pedagogicznej – wówczas, możliwe będzie określenie umownych zasad dotyczących zadawania prac domowych ze wszystkich przedmiotów sumarycznie tak, by nie przeciążać uczniów. Jeśli zadajemy pracę domową, trzeba wcześniej jasno określić jej sens i cele. Warto ją zadawać tylko wtedy, kiedy jej wykonanie przynosi wymierne korzyści dla ucznia. Sprawdzanie prac domowych w szkole powinno być skoncentrowane na analizie zadań, które wykonali uczniowie, a nie karaniu za niewykonanie zadania czy za popełnianie błędów.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz