Zamknij

Olej silnikowy — jak czytać oznaczenia na etykietach?

. + 07:32, 01.12.2021
Skomentuj

Na rynku jest wiele różnych olejów silnikowych. Różnią się od siebie rodzajem, klasą lepkości i jakości, dodatkami. To, jaki olej silnikowy wybierzesz, może wpłynąć na sam silnik.

Olej silnikowy — funkcja

Olej silnikowy odpowiada za zmniejszania tarcie między pracującymi elementami silnika, chłodzi je, uszczelnia komory spalania. Oprócz tego redukuje ilość drgań pracującego silnika i odprowadza wszelkie zanieczyszczenia. Zmniejsza też opory i zużycie paliwa.

Jak dobrać olej silnikowy do samochodu?

• Olej syntetyczny, półsyntetyczny, czy mineralny?

Najstarsze są oleje mineralne. Struktura oleju świetnie dopasowuje się do stanu silnika, ale wydzielanie tlenku węgla i dwutlenku węgla w trakcie eksploatacji prowadzi do powstawania nagaru. Oleje syntetyczne mają najlepsze właściwości smarujące i są najbardziej odpowiednie dla współczesnych aut. Oleje półsyntetyczne to kompromis między olejem mineralnym a syntetycznym. Nie są tak samo popularne, co oleje syntetyczne.

• SAE — klasyfikacja lepkości olejów silnikowych

Lepkość nie ma nic wspólnego z gęstością; oznacza ona zachowanie oleju silnikowego w konkretnej temperaturze. Dostępne jest 14 klas lepkości — klasy zimowe są oznaczane cyfrą przed literą W, a klasy letnie cyfrą po literze W.

• API — klasyfikacja jakości olejów silnikowych

Oleje silnikowe benzynowe są oznaczane literą „S”, a oleje do Diesla literą „C”. Druga litera po „S” lub „C” oznacza normę właściwą — im dalsza litera alfabetu, tym nowsza i wyższa jest norma oleju, czyli jego klasa jest lepsza. Nie powinno się dolewać oleju o niższej normie, niż zalecanej przez producenta, ponieważ to negatywnie wpływa na jednostkę napędową. Można stosować olej o wyższej normie, ale tylko jeśli są to „sąsiadujące” normy, czyli np. SN można zastosować zamiast SM, ale SH już nie.

• ACEA — klasyfikacja jakości olejów silnikowych ACEA

ACEA wyróżnia 3 podstawowe grupy olejów silnikowych. Oznaczenie A/B określa oleje do silników benzynowych i silników wysokoprężnych samochodów osobowych i dostawczych; C oznacza oleje niskopopiołowe, tzw. „low saps”, czyli oleje do silników benzynowych i Diesla samochodów przystosowanych do nowych norm czystości spalin — stosowane w samochodach wyposażonych w filtry cząstek stałych; E to oleje do samochodowych ciężarowych z silnikiem Diesla.

• Dodatki uszlachetniające

Wiele producentów wzbogaca oleje silnikowe o dodatki uszlachetniające, które dodatkowo chronią silnik przed korozją i osadami oraz neutralizują produkty spalania.

Większość współczesnych olejów silnikowych nadaje się do silników benzynowych i do silników Diesla. Niemniej jednak niektóre nowoczesne silniki wymagają specjalnej uwagi — jeśli Twoje auto ma instalację gazową / turbosprężarkę / pompowtryskiwacze itp, wybierz konkretny olej. Na przykład, mamy na półce SHELL Helix HX 10W-40 i TOTAL Quartz 9000 V-DRIVE 0W-20. Olej silnikowy Shell Helix HX6 10W-40 jest najczęściej używany do samochodów pojazdowych z wtryskiem bezpośrednim, które zostały wyposażone też w recyrkulację “blow-by” oraz system katalityczny. Jest również kompatybilny z silnikami z turbodoładowaniem, które mają układ wtryskowy, system recyrkulacji „blow-by” oraz chłodnicę dolotu powietrza. Total Quartz 9000 V-Drive 0W-20 również pasuje do silników benzynowych i Diesla; ponadto został specjalnie opracowany dla konstrukcji koncernu Volvo (silniki czterocylindrowe Drive-E). Producenci wymagają użycia oleju o specyfikacji VOLVO VCC RBS0-2AE i lepkości SAE 0W-20.

Olej silnikowy należy regularnie wymieniać co ok. 10 000 km przebiegu lub raz w roku. Kierowca też musi dbać o utrzymywanie jego właściwego poziomu.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Kto ma bronić kraju? Polacy nie mają wątpliwości

Takie przeszkolenie co to kończy się przysięgą, co w efekcie robi z delikwenta mięcho armatnie... Przypominam że posłowie i wysocy urzędnicy zrobili sobie ustawę , która gwarantuje im , że oni na żadną "W" nie będą powoływani.

Czas

20:48, 2025-05-13

Ostrzeżenie pierwszego stopnia dla Pułtuska

Planeta płonie

Adam

20:49, 2025-05-10

Parafia w Pniewie ma nowego proboszcza

Bardzo pracowity i dobry proboszcz

Parafianin

14:19, 2025-05-10

Polska i Francja z "przełomowym traktatem". Chodzi o be

Dla bezpieczeństwa Polski nic nie znaczący papierek. Bezpieczeństwo Polski to własna armia, spójność wschodniej flanki NATO i ścisła współpraca z USA. Militarnie Francja to kraj odgrywający jeszcze rolę w Afryce, w Europie marginalną, w świecie żadną, a cywilizacyjnie upadły. Poza tragicznymi historycznymi doświadczeniami francuskiej wiarołomności pozostaje pytanie o cenę podpisania tego papierka, których nikt nie ujawnia - zasadność i koszty zakupów na potrzeby wojska we Francji (przypomina się niesławny Caracal), koszty w utrzymywaniu ilościowo śmiesznych francuskich głowic jądrowych i wysyłania polskiego wojska do Afryki w celu ochrony francuskich interesów. Chyba, że jakiś tajny protokół ma nas dodatkowo zabezpieczać przed Niemcami (bo przecież ta słabizna 300 głowic przy Rosji nic nie znaczy), ale ile znaczy francuskie sojusznicze słowo przekonała się w 1938 r. Czechosłowacja, a rok później my. Pic na wodę fotomontaż, Panie Premierze niepolskich spraw.

Puł Tusk

12:02, 2025-05-10

0%