Zamknij

Facebook jest z nami już 17 lat, ale...

06:35, 12.02.2021 J.K
Skomentuj Fot. Newsrm Fot. Newsrm

Od 2004 roku użytkownicy na całym świecie dzielą się swoimi inspiracjami i przeżyciami za pośrednictwem Facebooka. – Korzystając z mediów społecznościowych, należy pamiętać o zasadach bezpieczeństwa. Nawet pozornie nieszkodliwy wpis może przynieść poważne konsekwencje – przypominają eksperci ds. cyberbezpieczeństwa ESET.

Dla szerokiego grona użytkowników Facebook to przede wszystkim medium społecznościowe umożliwiające kontakt z rodziną, znajomymi, informowanie o swoich przeżyciach czy inspiracjach. Nie należy jednak zapominać, że portal działa także jako swoista „kapsuła czasu”.

– Warto pamiętać o regule „co raz trafi do Internetu, pozostaje w nim na zawsze”. Każda aktywność, jaką podjął użytkownik za pośrednictwem portali społecznościowych, pozostawia po sobie ślad. Niepożądane zachowania, takie jak cyberprzemoc, niewłaściwe słownictwo, udostępnianie obraźliwych treści, śledzenie podejrzanych stron czy grup, świadczą o użytkowniku nawet po latach i mogą przynieść negatywne konsekwencje np. gdy natrafi na nie potencjalny pracodawca. Nadmierna otwartość w dzieleniu się prywatnymi informacjami może też zwrócić uwagę cyberprzestępców i okazać się pomocna przy budowaniu profilu potencjalnych ofiar, podatnych na różnego rodzaju ataki – mówi Kamil Sadkowski, starszy analityk zagrożeń ESET.

Zastanów się, nim opublikujesz

Nim naciśniesz klawisz „Enter” pomyśl zatem o tym, jak zestarzeje się treść, którą właśnie udostępniasz i jak będzie świadczyć o tobie za jakiś czas. Czy film z żartem, który może wydawać się zabawny, na dłuższą metę nie okaże się obraźliwy lub zawstydzający? Czy Twoja emocjonalna opinia na temat gry ulubionej drużyny sportowej powinna być dostępna dla wszystkich? Czy naprawdę chcesz być kojarzony z treścią mema, który obraża innych? Weryfikowanie przyszłych pracowników czy współpracowników w mediach społecznościowych to powszechna praktyka. Specjaliści ds. HR często szczegółowo analizują aktywność potencjalnych kandydatów w mediach społecznościowych. Zwracają uwagę na wszelkie sygnały ostrzegawcze lub wątpliwe treści, nawet te opublikowane dawno temu. Internet jest pełen historii ludzi, których podania na studia zostały pominięte, a oferty pracy odrzucone właśnie z takiego powodu.

Komentuj świadomie

Wiele serwisów umożliwia komentowanie pod ich artykułami za pomocą konta na Facebooku. Dyskusje te często stają się gorące, zwłaszcza gdy dotyczą aktualnych, drażliwych tematów. Pamiętaj, że merytoryczne, spokojne komentarze dużo lepiej „się starzeją” niż emocjonalne spory. Cyberprzemoc, poniżanie, wyśmiewanie i obrażanie uczestników dyskusji – to niestety negatywne praktyki pojawiające się w wielu internetowych polemikach. Jeśli chcesz opublikować komentarz, przekaż swój punkt widzenia z zachowaniem kultury i raz jeszcze przyjrzyj się temu, co napisałeś bezpośrednio przed wysyłką.

Prywatność, prywatność i jeszcze raz prywatność

Audyt prywatności i bezpieczeństwa konta na Facebooku to coś, o czym powinieneś pomyśleć przynajmniej raz w roku. Zacznij od sprawdzenia, jakie informacje są dostępne publicznie i widoczne dla wszystkich, którzy szukają twojego profilu, a następnie odpowiednio je ogranicz. Nie ma potrzeby dzielenia się z nieznajomymi czymkolwiek poza absolutnym minimum. Nigdy nie wiadomo, kto może nas obserwować i śledzić udostępnione powszechnie dane. Kolejnym krokiem jest audyt postów: tak, aby nie wszystkie posty z poprzednich lat były powszechnie widoczne. Pamiętaj, że mogą posłużyć potencjalnym cyberprzestępcom do stworzenia kompleksowego obrazu ciebie i twoich nawyków, a ten z kolei – może zostać wykorzystany przeciwko tobie w przyszłości. Zweryfikuj też listę znajomych i usuń wszystkich, których nie znasz.  Facebook oferuje szereg ustawień prywatności, które warto poznać i odpowiednio wykorzystać, aby zabezpieczyć się przed niepożądanymi incydentami.

(J.K)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

RicziRiczi

1 0

Ale podatków nigdzie płacić nie chce, choć wykorzystuje dane naiwniaków na potęgę. 06:57, 12.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

keximusprimekeximusprime

1 1

- Daj 2 miliardy zł na propagandę Tvp zamiast na walkę z Covid-19
- wymyśl nowy podatek, który miał obciążyć w zagraniczne gigakorporacje (FB, GOOGLE, itp.) działające w Polsce i dofinansować walkę z covid-19, ale obciąża małe i duże media w PL, kina a pnad 1/3 pieniędzy z niego ma iśc do TVP

czego nie rozumiecie? 08:04, 12.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zecerzecer

1 0

Idzie "wicie,rozumicie" zmasowana prpaganda jednej partii. 12:11, 12.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%