Kongres Mazowieckich Mediów Lokalnych, który odbył się 4 grudnia w Sierpcu, był okazją do zastanowienia się nad dzisiejszą rolą regionalnych środków przekazu.
Wydarzenie otworzył marszałek województwa mazowieckiego, podkreślając, że media lokalne mają ogromny wpływ na budowanie i rozwój lokalnych społeczności. Zapewnił też o partnerstwie pomiędzy samorządem a regionalnymi mediami a także zapowiedział wsparcie.
„Media lokalne i regionalne przechodzą przez trudny dla nich okres. Niezbędne jest zatem rządowe wsparcie. Zawnioskowaliśmy do Ministerstwa Kultury o utworzenie funduszu wsparcia mediów lokalnych” – mówił Adam Struzik
Podczas debat eksperckich, w których udział wzięli praktycy, czyli dziennikarze regionalni, omawiano obecną sytuację, w której znajdą się poszczególne środki przekazu.
Fundacja Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS zaprezentowała wyniki badania opinii ukazujące, jaką rolę pełnią media lokalne, portale oraz platformy społecznościowe w dostarczaniu informacji.
Jak wskazały wyniki badań, media lokalne wciąż pełnią kluczową rolę dla mieszkańców mniejszych miejscowości. I choć wiodącym środkiem przekazu zdecydowanie jest internet, to odbiorcy nie rezygnują też z tradycyjnych źródeł jak radio czy papierowa prasa.
„Widzę, jak ważnym źródłem informacji dla lokalnych społeczności jest nasze radio. Słuchalność stale wzrasta, choć internet to główne źródło informacji. Cieszy mnie jednak to, że lokalne informacje są dla słuchaczy ważne” – mówiła Emilia Benedyktyńska kierująca mazowiecką regionalną rozgłośnią Polskiego Radia „Radio dla Ciebie”
Dziennikarze byli zgodni co do tego, że kluczową wartością w lokalnym dziennikarstwie jest wiarygodność. To właśnie od niej zależy, czy odbiorcy zostaną z danym medium.
Zwracano też uwagę na cały czas rosnącą rolę portali społecznościowych i przeważającą w nich zasadę szybkości i sensacyjności informacji.
„Rola internetu jest bardzo duża, ale nie tylko on jest kluczowy. Cały czas możemy zaobserwować budowanie wspólnot lokalnych wokół regionalnych mediów. Media społecznościowe z kolei pełnią trochę rolę reklamy. Jednak dziś nie można się ograniczać wyłącznie do internetu, bo nie wszyscy mają do niego dostęp. A media lokalne powinny być inkluzywne i zapraszać wszystkich” – zauważał Marcin Duma, prezes zarządu fundacji Instytut Badań Rynkowych i Społecznych
Badanie pokazało też, jak zmienia się wiek grupy docelowej lokalnych mediów. O ile kilkanaście lat temu była do przeważnie młodzież, tak dziś coraz częściej z wydań internetowych korzystają osoby po 50. roku życia.
Wydawcy i dziennikarze mediów regionalnych zwrócili uwagę na rosnącą w ostatnich latach aktywność społeczną mieszkańców w starszym wieku. Potrzeba ta uaktywniła się zwłaszcza po pandemii.
„Rolą prasy lokalnej ale i wszystkich mediów jest obecność na wydarzeniach społecznych i informowanie o nich. Tego oczekują mieszkańcy” – mówił Tadeusz Sułek, wydawca i redaktor naczelny „Życia Żyrardowa”
Uczestnicy panelu podkreślali, że w mniejszych miejscowościach głód informacji z regionu jest naprawdę duży i rola mediów regionalnych zdecydowanie się umacnia.
Obserwator07:49, 06.12.2024
Media lokalne są ważne, ale pod warunkiem, że są neutralne, a trudno być neutralnym w małej społeczności. Tu zawsze ktoś z rodziny, jest zależny od kogoś przy tzw. korycie. O przypadku z gminy Obryte aż szkoda gadać, gdzie opinię społeczną kształtuje teść wójta. 07:49, 06.12.2024
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu wpu24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
XDDDDDDDDDDDDDDDDDDD11:45, 08.12.2024
0 0
przecież ten teść to by go zyebał jakby mógł xDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD 11:45, 08.12.2024