Obecnie SUV-y to jedne z popularniejszych typów samochodu. Łączą one dwa różne światy — sportowy i użytkowy, więc ich opony mają za zadanie gwarantować wygodne prowadzenia auta w każdych warunkach, tych terenowych, jak i miejskich. Co prawda możesz zamontować standardowe opony w swoim SUV-ie, o ile rozmiar został dobrze dobrany, ale jeśli chcesz wykorzystać pełny potencjał swoich czterech kółek, lepiej zainwestować w specjalnie opony do SUV-a.
Opony do SUV-ów mają następujące oznaczenia:
HP. High Performance, czyli wysoka wydajność. Charakteryzują się asymetrycznym wzorem bieżnika; indeks prędkości H — do 210 km/h. Są idealne na drogi asfaltowe.
HT. Half Terrain, czyli pół-terenowe. Mają zazwyczaj standardowy wzór bieżnika; indeks prędkości S — do 180 km/h. Te opony gwarantują dobre osiągi w terenie, jak i na drogach asfaltowych.
AT. All Terrain, czyli terenowe. Bieżnik charakteryzuje się dużymi rowkami i szybciej odprowadza błoto spomiędzy wypustek; indeks prędkości Q — do 160 km/h. Opony uniwersalne.
MT. Mud Terrain, czyli błotne. Bieżnik ma specjalny wzór, dzięki czemu zapewnia dodatkową ochronę przed bocznym przedziurawieniem; indeks prędkości Q — do 160 km/h. Opony zostały specjalnie opracowane dla dróg piaskowych, glinianych i skalistych
Opony zimowe muszą poradzić sobie ze śniegiem, lodem i błotem. W takich warunkach najlepiej sprawdzą się opony o rozbudowanym wzorze bieżnika, ponieważ one zapewniają lepszą przyczepność na mokrym śniegu i błocie. Mieszanki gumowe, z których wyprodukowane są opony zimowe, są bardziej elastyczne, dzięki czemu opony nie sztywnieją w niskich temperaturach. Podczas zakupów zwróć uwagę na symbol 3PMSF, oznacza on, że opona jest przystosowana do warunków zimowych.
Okres letni jest przyjaźniejszy dla opon. Opony letnie zazwyczaj mają mniej rozbudowany wzór, można go dobrać według własnych upodobań i warunków, np. jeśli często jeździsz w deszczu, wybierz opony o wzorze kierunkowym. Opony letnie są sztywniejsze od opon zimowych, aby zapobiec odkształceniom i ścieraniem w wysokich temperaturach.
Opony SUV zaleca się wymieniać co 40 000 - 50 000 km przebiegu, jeśli były używane głównie w terenie, lub co 50 000 - 60 000 km, jeśli były używane w warunkach miejskich. Zapoznaj się też z zaleceniami producenta, okres ważności opon zazwyczaj wynosi 5-6 lat od daty produkcji.
Grubość bieżnika spadnie poniżej dopuszczalnej wartości. Kodeks drogowy mówi, że nie wolno korzystać z pojazdu, jeśli głębokość bieżnika spadła poniżej 1,6 mm. Warto też pamiętać, że minimalna dopuszczalna wysokość bieżnika w oponach letnich wynosi 2 mm, a w zimowych - 4 mm.
Opony są już przedawnione.
Podczas skręcania słyszysz świszczenie opon.
Na oponach są wyraźne oznaki zużycia nierównomiernego lub nietypowego.
Opona została przebita na ścianie bocznej lub w jej pobliżu.
Wymiana koła nie jest taka skomplikowana, jak się wydaje. Jeśli Twoje auto ma już koło zapasowe, to znaczy, że nie musisz martwić się o zestaw narzędzi potrzebnych do wymiany. Narzędzia potrzebne do wymiany opony to stabilny podnośnik, klucz do śrub, klucz do wymiany koła (może to być klucz teleskopowy — bardzo pomocne rozwiązanie, ponieważ można go przedłużać lub klucz krzyżakowy), klucz dynamometryczny oraz manometr samochodowy i kompresor samochodowy.
Zanim podniesiesz auto na podnośniku, poluzuj śruby w kole.
Podnieś samochód — lewarek zamontuj w specjalnym zagłębieniu, jest ono około 25-30 cm od koła.
Kiedy koło jest już w powietrzu, odkręć jego śruby do końca.
Ściągnij koło z piasty.
Zamontuj nowe koło.
Dokręć pewnie śruby, koło ma stabilnie trzymać się na miejscu.
Opuść samochód na lewarku.
Po opuszczeniu auta na ziemię dokręć śruby koła.
Po wymianie koła musisz upewnić się, że ciśnienie powietrza nowego koła jest na dobrym poziomie, w razie potrzeby trzeba uzupełnić ewentualne braki. Jeśli nie masz miernika ciśnienia, warto udać się do najbliższej stacji.
Jeśli nie masz ręki do napraw, wymianę powierz technikowi serwisowemu. Źle przeprowadzony montaż przyczynia się do nierównomiernego i szybkiego zużycia opon.
Dobry kierowca co miesiąc sprawdza poziom powietrza w oponach, również w kole zapasowym.
Regularnie kontroluj stan bieżnika i staraj się nie dopuszczać do dużego zużycia.
Co 5 000 - 10 000 km przebiegu warto zmienić pozycję opon na przednich i tylnych osiach kół. To pomoże zapobiec nierównomiernemu zużyciu.
Unikaj kręcenia się kół w miejscu i nie przyspieszaj przy skręcaniu, ponieważ to przegrzewa opony, co prowadzi do skrócenia ich żywotności.
Ściągnięte opony składuj w suchym i ciemnym pomieszczeniu o temp. poniżej 25°C.
Unikaj agresywnej jazdy, czyli mocnego przyspieszania, ostrych i szybkich zakrętów oraz ostrego hamowania.
Źródła:
Lodowa rewolucja w Nadnarwiance! Kto za tym stoi?
OCH I ACH Podziękowania i zachwyty nad wanną kosztującą mniej niż 200 zł. Czekamy na artykuły o zakupie nowych piłek.
Adam
08:31, 2025-05-17
Wybory prezydenckie: znak X przy jednym nazwisku
Własny długopis i świeczka do zamazania okienek przy innych kandydatach aby nikt nie dostawił krzyżyka i unieważnił glos
Złoty Rydwan
02:54, 2025-05-17
Płocochowo otwiera niezwykłe muzeum
manuj
Bode
18:43, 2025-05-16
🚨 Oszuści podszywają się pod NFOŚiGW
Ja i tak widząc kogoś z teczka najpierw wypuszczam psy,a jeśli będą się upierać to zamknę bramę i poczekam na dzielnicowego,bo kreci się masa różnych dziwnych ludzi i każdy by chciał odrazu dane,a może dostać co najwyżej polecenie opuszczenia mojego podwórka.Juz kiedyś miałem takich wizytatorów o śniadej karnacji,mówiących z dziwnym akcentem.
Piotrek
17:30, 2025-05-16
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz