Aby mogło dojść do rozruchu silnika, potrzebna jest świeca żarowa — podgrzewa ona komorę spalania do optymalnej temperatury, dzięki czemu może dojść do samoczynnego zapłonu mieszanki. Obecnie świece spełniają więcej funkcji, dlatego też warto wiedzieć, kiedy je wymienić i jak to zrobić.
Budowa i zasada działania świec żarowych
Świece żarowe znajdują się w głowicy i jest ich 4. Przypominają szczelnie zamknięte rurki, w środku których został umieszczony element grzejny — grzałka. Grzałka znajduje się wewnątrz kolektora ssącego. Kiedy z akumulator przepływa prąd elektryczny, świeca nagrzewa się i oddaje ciepło powietrzu z kolektora, dzięki czemu może dojść do rozruchu jednostki. Nowsze świece do silników z filtrami DPF też są wyposażone w czujniki, które informują świece o ciśnieniu w komorze spalania, dzięki czemu świece mogą zacząć działać w potrzebnym momencie. W takich świecach sterownik steruje czujnikami i elementem grzejnym oraz ustawia temperaturę grzania w każdej świecy.
Świece żarowe mogą być metalowe i ceramiczne. Ceramiczne świece są wydajniejsze, ponieważ są bardziej odporne na wpływ wysokich temperatur i są trwalsze od świec metalowych.
Funkcje świec żarowych
Świece żarowe montowane są w samochodach z silnikiem Diesla i jak już wspomnieliśmy, są niezbędnym elementem w procesie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Najnowsze konstrukcje świec żarowych oprócz tego:
Kiedy należy wymienić świece żarowe?
Świece nie trwają wiecznie i w końcu trzeba je wymienić, wymiana zalecana jest co 80 000-100 000 km. Trudniej jest rozpoznać zużycie najnowszych świec żarowych zimą, ponieważ trudny rozruch w niskich temperaturach nie występuje już dzięki większej skuteczności świec, jak i z powodu cieplejszych zim. Oto standardowe objawy awarii świec żarowych:
Możesz samodzielnie sprawdzić, czy świeca żarowa jest uszkodzona. Do dodatniego bieguna akumulatora samochodowego podłącz jeden koniec przewodu, a drugi do końcówki świecy. W razie usterki przez kontrolkę z żarówką nie przepłynie prąd. Metod sprawdzania jest kilka, można też na przykład użyć miernika uniwersalnego.
Jakie świece żarowe wybrać?
Mamy dwa rodzaje świec — świece żarowe z technologią 2-stopniową (dwufazowe) oraz świece żarowe z technologią 3-stopniową (trójfazowe).
Wybierając nowe świece pamiętaj, że należy zawsze montować świece identyczne z oryginalnymi, nowe świece zawsze muszą odpowiadać zaleceniom producenta samochodu. Świece mają różne konstrukcje i parametry, na przykład nie wszystkie silniki mają filtry DPF i nie wszystkie świece będą pasowały do silników z DPF. Montaż niekompatybilnych świec może przyczynić się do awarii sterownika, niewłaściwej pracy silnika i uszkodzenia samych świec.
Jak wymienić świece żarowe?
Zadanie najlepiej powierzyć specjalistom, jako że części są wrażliwe i można je łatwo uszkodzić podczas montażu. Jeśli masz sprawną rękę, doświadczenie i cierpliwość, świece możesz wymienić samodzielnie:
1. Ostrożnie odkręć stare świece — nic na siłę. Jeśli masz problem z odkręceniem, spróbuj:
2. Po ściągnięciu starej świecy zajmij się gwintem:
3. Delikatnie zamontuj nową świecę. Pomocny będzie klucz dynamometryczny.
Dobra rada: najlepiej od razu wymienić wszystkie 4 świece, nawet jeśli na razie tylko jedna zawodzi — pozostałe też mogą niebawem przestać funkcjonować.
Co zrobić, jeśli dojdzie do urwania świecy podczas wymiany? Koniecznie udaj się do mechanika. Wykręcanie urwanej świecy przez niedoświadczoną osobę wiąże się z podwyższonym ryzykiem, może dojść do konieczności demontażu głowicy, a to oznacza spore wydatki. Specjalista wywierci świecę z głowicy, czyli wywierci w świecy otwór, w którym wykona gwint, który będzie pomocny we wkręcaniu ściągacza — ta procedura wymaga precyzji i doświadczenia.
Aby wcześnie wyłapać nieprawidłowości, rutynowo sprawdzaj świece oraz części układu wtryskowego co 6 miesięcy. Świece montowane w Twoim silniku powinny być wysokiej jakości i kompatybilne z silnikiem.
Źródła informacji:
https://www.beruparts.pl/parts/glow-plugs/high-tech-steel.html
https://www.autoczescionline24.pl/czesci-samochodowe/swieca-zarowa.html
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu wpu24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Takich pieniędzy jeszcze nie było
Zamknijcie ten przybytek, żeby nie generował kosztów. To wymyśli PRL-u dla zatrudnienia,, swoich" ciekawe ilu mieszkańxom pomogli znaleźć pracę
Sprawiedliwy
16:20, 2025-06-14
Rewolucja w pułtuskich blokach! Windy obowiązkowe?
O proszę i Tusk potrafi zadbać trochę o większy komfort seniorów, a nie tak jak świta Kaczora jedną ręką dać trzynastkę a drugą zabrać jeszcze 2x tyle podatkach od emerytów. Nie dajcie się oszukiwać
Pułtusk
15:52, 2025-06-14
Nowe przepisy uderzą we właścicieli psów i kotów
Policja, żandarmeria wojskowa,CBŚ,ABW,leśniczy i sołtys.W główkach się przewraca i na siłę mandaty walić.Szczury też mam liczyć?Myszy,wróble?Za każda radę 5 koła mandatu🤣🤣🤣
Darek
21:24, 2025-06-13
Cichy krzyk zza ściany – sąsiadka uratowała życie!
Nie chodzi o potrzeby starszych, ale interakcje społeczne. Jedni zatykają uszy jak partnerzy za ścianą się naparzają. Inni zgłaszają sąsiada że za głośno ogląda telewizję w południe. Większość latami nie poznaje sąsiada
u
17:48, 2025-06-13
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz