Świece zapłonowe są potrzebne do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w pojazdach na benzynę. Jak działają, kiedy trzeba je wymienić i jak to zrobić dowiesz się w tym tekście.
Świece zapłonowe — budowa i zasada działania
Porcelanowy izolator jest umieszczony w korpusie świecy, którego dolna część ma gwint, dzięki któremu można wkręcić świecę w głowicę silnika. Gwintowana część jest jednocześnie „masą” oraz częścią elektrody masowej, wewnątrz której znajduje się komora cieplna wraz z rdzeniem świecy. Prąd, który jest przekazywany przez cewkę zapłonową, trafia na rdzeń poprzez przewód wysokiego napięcia, który jest połączony z końcówką. Rdzeń następnie przekazuje napięcie do elektrody środkowej, przez co dochodzi do wyładowania elektrycznego (iskry) pomiędzy elektrodą środkową i masową. Następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej i tym samym rozruch silnika spalinowego.
Elektroda środkowa świecy może być wykonana z miedzi, niklu, srebra, irydu lub platyny. Miedziane są najsłabsze jakościowo, mogą wytrzymać zaledwie około 15 000 - 20 000 km; najlepsze są świece platynowe, które są w stanie wytrzymać nawet 100 000 km przebiegu i są optymalne dla spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Świece irydowe są również wytrzymałe (60 000 - 120 000 km) i pomagają w zmniejszeniu spalania paliwa i są bardziej przyjazne dla środowiska.
Kiedy trzeba wymienić świece zapłonowe?
Uszkodzenie nawet tylko jednej świecy może doprowadzić do wypadania zapłonu, czyli kierowca zauważy
Wypadanie zapłonu jest spowodowane brakiem iskry, co oznacza niemożność zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Niespalone paliwo trafia do katalizatora i go niszczy (nowa część jest bardzo droga) oraz trafia do oleju silnikowego, przez co olej traci swoje właściwości smarne.
Szacuje się, że świece zapłonowe trzeba wymieniać co 30 000 - 120 000 km przebiegu, w zależności od rodzaju świecy.
Jak wymienić świece zapłonowe?
Zanim zaczniesz naprawę, upewnij się, że masz potrzebne narzędzia i kompatybilne części zamienne. Potrzebne będą: smar przeciw zatarciu w wysokiej temperaturze, klucz dynamometryczny, klucz do świec zapłonowych o numerze 21, klucz grzechotkowy, długie szczypce, śrubokręt krzyżakowy, ściereczka z mikrofibry, pokrowiec na zderzak.
Przy okazji sprawdź, czy inne części układu zapłonowego nie są uszkodzone, na przykład przewody wysokiego napięcia, cewki.
Dbaj o swoje świece zapłonowe. Unikaj benzyny kiepskiej jakości, ponieważ to prowadzi do powstawania osadów na świecach. Nie pomijaj regularnej wymiany oleju silnikowego i filtra powietrza.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz