Zamknij

Świece zapłonowe — wszystko, co trzeba o nich wiedzieć

16:30, 23.12.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 13:59, 27.12.2021
Skomentuj

Świece zapłonowe są potrzebne do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w pojazdach na benzynę. Jak działają, kiedy trzeba je wymienić i jak to zrobić dowiesz się w tym tekście.

Świece zapłonowe — budowa i zasada działania

Porcelanowy izolator jest umieszczony w korpusie świecy, którego dolna część ma gwint, dzięki któremu można wkręcić świecę w głowicę silnika. Gwintowana część jest jednocześnie „masą” oraz częścią elektrody masowej, wewnątrz której znajduje się komora cieplna wraz z rdzeniem świecy. Prąd, który jest przekazywany przez cewkę zapłonową, trafia na rdzeń poprzez przewód wysokiego napięcia, który jest połączony z końcówką. Rdzeń następnie przekazuje napięcie do elektrody środkowej, przez co dochodzi do wyładowania elektrycznego (iskry) pomiędzy elektrodą środkową i masową. Następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej i tym samym rozruch silnika spalinowego.

Elektroda środkowa świecy może być wykonana z miedzi, niklu, srebra, irydu lub platyny. Miedziane są najsłabsze jakościowo, mogą wytrzymać zaledwie około 15 000 - 20 000 km; najlepsze są świece platynowe, które są w stanie wytrzymać nawet 100 000 km przebiegu i są optymalne dla spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Świece irydowe są również wytrzymałe (60 000 - 120 000 km) i pomagają w zmniejszeniu spalania paliwa i są bardziej przyjazne dla środowiska.

Kiedy trzeba wymienić świece zapłonowe?

Uszkodzenie nawet tylko jednej świecy może doprowadzić do wypadania zapłonu, czyli kierowca zauważy

  • coraz bardziej narastające szarpnięcia samochodu w trakcie jazdy,
  • drgania silnika na biegu jałowym, które są odczuwalne na kierownicy i w kabinie,
  • głośną pracę silnika,
  • kontrolkę „check engine”.

Wypadanie zapłonu jest spowodowane brakiem iskry, co oznacza niemożność zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Niespalone paliwo trafia do katalizatora i go niszczy (nowa część jest bardzo droga) oraz trafia do oleju silnikowego, przez co olej traci swoje właściwości smarne.

Szacuje się, że świece zapłonowe trzeba wymieniać co 30 000 - 120 000 km przebiegu, w zależności od rodzaju świecy.

Jak wymienić świece zapłonowe?

 

Wideo z autodoc.pl

Zanim zaczniesz naprawę, upewnij się, że masz potrzebne narzędzia i kompatybilne części zamienne. Potrzebne będą: smar przeciw zatarciu w wysokiej temperaturze, klucz dynamometryczny, klucz do świec zapłonowych o numerze 21, klucz grzechotkowy, długie szczypce, śrubokręt krzyżakowy, ściereczka z mikrofibry, pokrowiec na zderzak.

  1. Upewnij się, że silnik jest chłodny, aby uniknąć poparzeń. Zapłon też musi być wyłączony.
  2. Zakryj zderzak pokrywą, aby uniknąć uszkodzenia lakieru.
  3. Odkręć elementy mocujące obudowę filtra powietrza. Użyj do tego śrubokręta krzyżakowego.
  4. Odłącz przewody zapłonowe od świec zapłonowych za pomocą długich szczypiec.
  5. Wykręć stare świece zapłonowe. Użyj do tego klucza do świec zapłonowych o numerze 21.
  6. Nałóż smar na nowe świece, wkręć je i zaciągnij je za pomocą klucza o numerze 21.
  7. Podłącz z powrotem przewody zapłonowe za pomocą klucza dynamometrycznego i długich szczypiec.
  8. Załóż obudowę filtra powietrza za pomocą klucza grzechotkowego.
  9. Upewnij się, że wszystko działa.

Przy okazji sprawdź, czy inne części układu zapłonowego nie są uszkodzone, na przykład przewody wysokiego napięcia, cewki.

Dbaj o swoje świece zapłonowe. Unikaj benzyny kiepskiej jakości, ponieważ to prowadzi do powstawania osadów na świecach. Nie pomijaj regularnej wymiany oleju silnikowego i filtra powietrza.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%