Wsparcie dla nowoczesnej infrastruktury kulturalnej, projektowanie oferty włączającej lokalne społeczności i poprawa warunków działania instytucji kultury w mniejszych miejscowościach – to założenia, którymi kieruje się MKiDN otwierając program dla 139 średnich miast, które tracą funkcje społeczno-gospodarcze.
Będzie to możliwe dzięki decyzji o rozszerzeniu katalogu uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 7.1. Infrastruktura kultury i turystyki kulturowej VII Priorytetu Kultura Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027.
[ZT]19421[/ZT]
Samorządowe instytucje kultury oraz jednostki samorządu terytorialnego będą mogły wziąć udział w kolejnym naborze wniosków unijnego Programu FEnIKS. Rozszerzenie katalogu potencjalnych beneficjentów umożliwi budowę nowoczesnej infrastruktury kultury, odpowiadającej na potrzeby mieszkańców.
– Chcemy zapewnić mieszkańcom średnich miast dobre warunki do korzystania z oferty kulturalnej oraz wzmocnić społeczności lokalne. Możliwość realizacji wspólnych sąsiedzkich działań, wymiany i czerpania z wiedzy, wzmacnia tożsamość – podkreśla Joanna Scheuring-Wielgus, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. – Zależy nam na eliminowaniu barier, takich jak wysokie koszty rozrywki czy ograniczony dostęp dla osób ze szczególnymi potrzebami – dodaje.
Średnie miasta, które znalazły się na liście, cechuje utrata funkcji społeczno-gospodarczych i administracyjnych. Charakteryzuje je odpływ ludności do dużych ośrodków (zwłaszcza wykształconej w wieku produkcyjnym), upadek tradycyjnych lokalnych przemysłów, starzejące się społeczeństwo, jak również zmieniający popyt na niektóre usługi oraz niedopasowanie popytu i podaży na rynku pracy.
Miasta te zmagają się z niezadowalającą dostępnością terytorialną, w tym niedostatecznymi połączeniami transportowymi z innymi miastami i z obszarem funkcjonalnym, zarówno w zakresie odpowiedniej jakości połączeń drogowych, kolejowych, jak i siatki połączeń w transporcie zbiorowym.
W efekcie następuje osłabienie bazy ekonomiczno-finansowej tych samorządów, grożąc dalszym pogarszaniem się warunków życia oraz warunków do prowadzenia działalności gospodarczej.
Ministerstwo Infrastruktury usunęło z listy wiele miast powyżej 10tys m.in. Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz z realizacji programu Kolej Plus czyli kolei północnego mazowsza. Dziękujemy
Texas10:59, 28.03.2024
Kultura kulturą. Nie mniej ważna jest infrastruktura drogowa. Szybkie i bezpieczne połączenie drogowe z Warszawą powinno być priorytetowe. Widać już poprawę, niemniej odcinek łączący dwie obwodnice Serocka i Pułtuska drogą dwujezdniową jest bardzo istotny. Ciągle nie wiadomo kiedy ten odcinek DK-61 będzie rozbudowany.
Texas 15:36, 28.03.2024
Ministerstwo Infrastruktury usunęło z listy wiele miast powyżej 10tys m.in. Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz z realizacji programu Kolej Plus czyli kolei północnego mazowsza. Dziękujemy
Rysiek13:18, 29.03.2024
Bez pewnego stalego połączenia kolejowego z Warszawa nie ma co myśleć nawet o rozwoju tego prowincjonalnego miasta z władzą opartą o powiazania kunktatorskie miejscowych notabli. Wszyscy nabrali wody w usta i w progranach wyborczych ani slowa o obiecanej kolejce do stolicy. Wstyd!!!
Złoty Rydwan 03:40, 06.11.2024
Tak samo jak będzie CPK
Tak też będzie kolej Pułtusk-Warszawa i supertrasa do stolicy.
Tusk zniszczy Pułtusk
Jesienią mogą rozpocząć się konsultacje kolejowe
Czy może mnie ktoś oświecić ... jak kolej może przeciąć obwodnicę w dwóch punktach stawiając stację bliżej miasta? Tunelem? Wiaduktem? Teleportacją?
Kolejarz
12:07, 2025-07-16
Jesienią mogą rozpocząć się konsultacje kolejowe
Póki co projektowanie do 2029 roku ! Nikt nie mówił o finansowaniu tej linii ! Najistotniejsze przy projektowaniu są dwa kluczowe aspekty: 1. Linia kolejowa a więc i stacja Pułtusk jak najbliżej zwartej zabudowy ponieważ ma być dostępna. Tego, mam nadzieję,nie trzeba wyjaśniać i co oznacza wyrzucenie kolei za obwodnicę. 2. O tym już mniej się mówi a mianowicie przyszłość i rozwój tej linii. Połączenie z linią kolejową nr 35 w okolicach Chorzel. Umożliwi to połączenia do Ostrołęki, Olsztyna i dalej na północ.
Texas
11:36, 2025-07-16
Jesienią mogą rozpocząć się konsultacje kolejowe
Rydwan - nie pomagasz to nie przeszkadzaj!
Kolejarz
11:09, 2025-07-16
Koniec z darmowymi workami na śmieci
Może niech się spółka zajmie częstszym odbieraniem śmieci (plastik, papier) a nie robieniem dróg i chodników. A jak się nie opłaca to znajdzie się ktoś komu się będzie.
srEKO
08:13, 2025-07-16
0 0
Rysiu najpierw to co może powstać już teraz czyli rozbudowa drogi w kierunku Warszawy. Temat dalszej rozbudowy drogi krajowej czyli odcinek DK-61 między obwodnicami Pułtuska i Serocka jest w planach. Tylko co z tego jak nikt w tym kierunku nie działa. Nie ma żadnych informacji w GDDiKA, kiedy będzie rozbudowywana. Można lobbować skutecznie łącząc siły z miastami jak Maków Maz., Przasnysz tylko aktualnie nie widzę kandydata, który nawet o tym temacie by wspomniał. 🙁