Zamknij

Wizerunek Marty Nawrockiej: krytyka, hejt ale też rosnące poparcie

07:57, 17.06.2025 Aktualizacja: 07:57, 17.06.2025
Skomentuj PAP PAP

Internauci często porównują Nawrocką do ideału kobiety reprezentującej państwo, skupiając się na jej stylu, wyglądzie i tym, czy pasuje do tej roli. Autorzy raportu zauważyli, że dla internautów to ubrania stały się narzędziem do oceny tego, czy Nawrocka jest odpowiednią osobą na stanowisko pierwszej damy.

Wizerunek Marty Nawrockiej to jeden z najczęściej komentowanych tematów w polskim internecie - wynika z raportu Res Futury. Większość opinii to krytyka jej wyglądu oraz publicznych gestów. Autorzy raportu przewidują, że mimo ataków, w ciągu 6 miesięcy może wzrosnąć społeczne poparcie dla żony prezydenta elekta.

24 proc. komentarzy mówi o przeszłości Nawrockiej. Wiele z nich to insynuacje lub ostre zarzuty dotyczące jej życia prywatnego i rodzinnego. Według autorów raportu to dowód na głęboko zakorzeniony mechanizm osądzania kobiet przez pryzmat ich przeszłości.

17 proc. komentarzy to porównania Nawrockiej do Jolanty Kwaśniewskiej, byłej pierwszej damy z lat 1995-2005. Takie porównania - jak zauważyli autorzy raportu, mają na celu podkreślenie różnic i pokazanie, jak Marta Nawrocka wypada na tle swoich poprzedniczek.

W 14 proc. wpisów pojawia się temat roli kobiety i matki. Komentarze są mieszane - zarówno pozytywne, jak i negatywne - i dotyczą tego, jaka kobieta powinna reprezentować wartości rodziny.

Internauci reagują także na hejt skierowany w Nawrocką. 10 proc. opinii to obrona przyszłej pierwszej damy. Część internautów zauważa, że jest traktowana niesprawiedliwie i broni jej, widząc w niej kobietę atakowaną bez powodu.

Raport pokazuje, że wobec Nawrockiej stosowany jest mechanizm "powolnej degradacji" - krytykuje się ją za drobne rzeczy, takie jak powtórzenie stroju czy niekorzystny gest. Internauci wykorzystują to, by podważyć jej kompetencje. Komentarze często są pełne ironii, agresji i memów.

Z drugiej strony, 8 proc. komentarzy pozytywnych podkreśla, że Marta Nawrocka jest naturalna, prawdziwa i "nieprzekombinowana medialnie". 6 proc. zwraca uwagę na jej oddanie rodzinie, 5 proc. na autentyczność i własny styl, a 4 proc. na to, że dobrze reprezentuje społeczeństwo.

Autorzy raportu przewidują, że mimo dużej krytyki, w ciągu 3-6 miesięcy może wzrosnąć społeczne poparcie dla Nawrockiej. Gdy temat jej ubioru się znudzi, ludzie mogą zacząć współczuć jej i postrzegać jako kobietę niesprawiedliwie ocenianą z powodu wyglądu.

Społeczność internetowa, choć często agresywna, potrafi przejść do empatii, gdy ataki trwają długo i stają się jednostronne - piszą autorzy raportu. Jeśli hejt na Nawrocką będzie się powtarzał, może to wzbudzić opór u neutralnych odbiorców, którzy zaczną widzieć w tym niesprawiedliwość i "bicie słabszego".

Raport sugeruje, że jeśli obecna sytuacja się utrzyma, Marta Nawrocka może z czasem stać się symbolem kobiety, która nie spełnia oczekiwań elit, ale za to reprezentuje dużą część społeczeństwa.

Europejski Kolektyw Analityczny Res Futura to fundacja zajmująca się badaniami i analizą mediów oraz bezpieczeństwa informacji w sieci. Przygotowuje raporty i komentarze dotyczące wpływu mediów cyfrowych na społeczeństwo. (PAP)

wm/ bst/ mhr/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%