Masz aktywny pakiet w Play i myślisz, że to wystarczy? Możesz się zdziwić – UOKiK przygląda się nowej opłacie, która zaskoczyła tysiące użytkowników.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wobec spółki P4 – operatora sieci Play – w związku z podejrzeniem stosowania niedozwolonych postanowień umownych.
Analizowane są także możliwe naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, związane z opłatą za tzw. „utrzymanie numeru” w ofertach przedpłaconych.
Spółka P4 zaczęła pobierać opłatę za utrzymanie numeru od klientów korzystających z ofert „Play na Kartę OdNowa” oraz „Play na Kartę 3.0”.
Jak podaje UOKiK, opłata została wprowadzona jednostronnie, bez podstawy ustawowej czy odpowiedniej klauzuli w umowie. Jej wysokość sięga do 5 zł miesięcznie i może być naliczana także wtedy, gdy użytkownik posiada aktywny pakiet lub odbiera połączenia – o ile nie spełni określonych „aktywności” wskazanych przez operatora.
Zastrzeżenia UOKiK wynikają m.in. z tego, że system pre-paid powinien opierać się na swobodzie korzystania z usług, bez przymusu doładowywania konta. Tymczasem klienci skarżą się, że są zmuszani do wydatków tylko po to, by uniknąć opłaty.
– Presja związana z ryzykiem naliczania opłat za utrzymanie numeru w kolejnych cyklach rozliczeniowych może sprawić, że konsumenci będą korzystać z usług w większym zakresie niż wynikałoby to z ich rzeczywistych potrzeb. Innymi słowy, konsumenci, chcąc zapobiec pobraniu środków znajdujących się na koncie, mogą podejmować aktywności, których nie podjęliby, gdyby nie zastosowane postanowienia umowne – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zwrócono również uwagę na sposób, w jaki operator tłumaczy opłatę za „utrzymanie numeru” – jako osobną usługę. P4 wskazuje, że opłata obejmuje m.in. przydzielenie numeru, jego działanie w sieci, gotowość do świadczenia usług i obsługę klienta.
– Play tłumaczy swoim klientom, że w opłacie za ‘utrzymanie numeru’ mieści się przydzielenie numeru telefonu, zapewnienie jego działania w sieci, pozostawanie w gotowości do świadczenia usług, zapewnienie obsługi klienta oraz możliwości odbierania połączeń, SMS-ów i MMS-ów oraz korzystania z innych usług bez odrębnej opłaty. Pomija przy tym fakt, że niektóre z wymienionych to obowiązki operatora wynikające z faktu zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. To mniej więcej tak, jakby taksówkarz do rachunku za przejazd doliczał dodatkowo koszt raty leasingowej, tankowania, ubezpieczenia czy przeglądu technicznego pojazdu – zauważa Tomasz Chróstny.
Urząd podkreśla, że P4 ma również w ofercie taryfy, w których nie ma opłat za utrzymanie numeru, a mimo to dostępna jest obsługa klienta i działanie numeru.
Podobne działania UOKiK podejmuje wobec innych operatorów.
– Prezes UOKiK postawił zarzuty także Orange Polska. Jeśli postawione zarzuty się potwierdzą, spółkom grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu – czytamy w komunikacie Urzędu.
W sprawie Polkomtela (operatora sieci Plus) toczy się postępowanie wyjaśniające.
Mieszkańcy Pułtuska w obronie drogi DK61
W kwestii rozbudowy drogi krajowej 61 - z artykułu kompletnie niczego nie można się dowiedzieć! Chodzi o *%#)!& O pobocza? O co chodzi? Piszcie z sensem!
Janek
19:23, 2025-06-25
Uwaga kierowcy! Most na DK61 czeka przebudowa
Ciekaw jestem czy remont mostu będzie trwał w dni robocze od ósmej do szesnastej...... Może zapłacić więcej i niech pracują non stop , całą dobę i ze świętami włącznie. Wtedy zamiast pół roku gigantycznych korków - będzie tylko dwa miesiące bałaganu....🤔
Janek
18:42, 2025-06-25
Mieszkańcy Pułtuska w obronie drogi DK61
Rozumiem, że kciuk w dół dała osóba, której obce jest obiektywne spojrzenie na temat. Pomimo wszystko życzę dobrego dnia. Pozdrawiam 🌞
Texas
14:57, 2025-06-25
Poranek grozy w Sadykierzu!
gdyby mu wcześniej kluczyki ktoś zabrał, na podwójnym gazie by nie jechał
przyszywany kurp
12:39, 2025-06-25
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz