Rzecznik Urzędu Ochrony Danych Osobowych zwrócił uwagę, że zagadnienie ochrony danych osobowych dzieci, zwłaszcza w okresie letnich wyjazdów, wymaga "szczególnej uwagi" ze strony organizatorów wypoczynku, placówek oświatowych i rodziców. Chodzi zwłaszcza o sytuacje, w których wizerunek dziecka jest rejestrowany i publikowany np. w social mediach, materiałach promocyjnych i relacjach z wydarzeń.
Witowski wyjaśnił, że w świetle przepisów RODO wizerunek dziecka jest daną osobową, a jego rozpowszechnianie - nawet w dobrej wierze - wymaga spełnienia określonych warunków.
- Przede wszystkim musi zostać uzyskana odrębna dobrowolna i świadoma zgoda rodzica lub opiekuna prawnego - dodał. Jak zaznaczył, zgoda taka nie może być warunkiem udziału dziecka w wyjeździe ani też ograniczać jego dostępu do programu wypoczynku. - Każda zgoda może być w dowolnym momencie wycofana, a organizator musi respektować taką decyzję - zastrzegł rzecznik.
Jednocześnie zaznaczył, że ochrona wizerunku dziecka nie musi oznaczać całkowitej rezygnacji z dokumentowania ważnych wydarzeń i są sposoby publikacji materiałów, które "nie narażają ich prywatności i godności".
- Jednym z rekomendowanych rozwiązań jest udostępnienie zdjęć i filmów, które pokazują zaangażowanie dzieci w pewne aktywności bez uwieczniania ich wizerunku czy cech fizycznych, pozwalających na ich identyfikację. Zamiast portretów można prezentować efekty pracy dzieci - na przykład rysunki, prace grupowe, które są śladem ich obecności i aktywności bez naruszania ich prywatności - wyjaśnił.
Jak dodał, w przypadku konieczności udostępnienia zdjęcia, na którym widoczne są twarze dzieci, można rozważyć zakrycie ich emotikonkami lub użyć efektu rozmycia.
Witowski przekazał ponadto, że "odpowiedzialne podejście do przetwarzania danych dzieci, w tym ich wizerunku, jest od lat jednym z kluczowych elementów edukacyjnych Urzędu Ochrony Danych Osobowych". W tym kontekście zwrócił uwagę na prowadzony od 15 lat ogólnopolski program edukacyjny "Twoje dane - Twoja sprawa" skierowany do uczniów, szkół, nauczycieli i rodziców. Jego kolejna edycja, nad którą patronat objęła Polska Agencja Prasowa, rozpocznie się we wrześniu.
- Celem jest kształtowanie postaw odpowiedzialności i świadomości w zakresie ochrony danych osobowych w codziennym życiu, a także w kontekście relacji szkolnych, zajęć pozalekcyjnych czy właśnie wyjazdów wakacyjnych - dodał.
Ponadto, jak dodał, UODO wraz z Fundacją Orange przygotował praktyczny poradnik pt. "Wizerunek dziecka w Internecie. Publikować czy nie?", który tłumaczy, jakie ryzyka wiążą się z nieprzemyślanym udostępnieniem zdjęć dzieci w sieci. - Mówi m.in. o kradzieży tożsamości, cyberprzemocy, rozpowszechnianiu treści bez kontroli, a także w jakich sytuacjach można legalnie i bezpiecznie przetwarzać wizerunek dzieci - przekazał rzecznik. (PAP)
pak/ malk/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Mosty prawie skończone, drogi na finiszu!
Red. Kopeć zapomniał, że obwodnica miała być oddana w całości w tym roku. Przy obecnym postępie prac (pełną parą) może się uda nią całą przejechać za dwa lata, podobnie jak pozostałymi obwodnicami w budowie w Polsce.
Kris
18:42, 2025-08-23
W 2026 r. podwyżka akcyzy na napoje alkoholowe
Cukier zacznie znikać z półek, aparatura 1500 zł. I recepta 1410 plus karmel albo śliwki suszone i głową nie boli 😁
Franek
10:15, 2025-08-23
Gwiazdy rozgrzeją powiat pułtuski do czerwoności
Szok!!! Będzie gdzie zaparkować? Zjedzie się pewnie pół Polski
Roman
13:05, 2025-08-20
Na drogach wzmożony ruch pojazdów wojskowych
Czy dron typu Shahed przeleciał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wybuchł niecałe 100 km od Warszawy? Dlaczego wojsko nie zestrzeliło tego obiektu?
Złoty Rydwan
10:46, 2025-08-20