Zamknij

Filtr powietrza – zasada działania, wymiana

14:53, 05.10.2022 Aktualizacja: 19:49, 06.10.2022
Skomentuj

Filtr powietrza to niepozorny, ale ważny element każdego samochodu. Odpowiada on za wyłapywanie drobnych cząsteczek, takich jak piasek i kurz, żeby nie dostały się do komory silnika. Jeśli filtr nie działa sprawnie lub jest zapchany, może dojść do mikrouszkodzeń silnika. Żeby temu zapobiec, kierowca powinien znać objawy awarii filtra powietrza, aby móc wymienić go jak najszybciej. 


Obrazek zaczerpnięty z topczescizamienne.pl

Jak działa filtr powietrza?

Zasada działania filtru powietrza jest bardzo prosta. Najprostszy filtr jest zbudowany z obudowy i elementu filtracyjnego. Element filtracyjny może być wykonany z różnych materiałów: z papieru, bawełny, papieru z włókniną, włókniny poliestrowej, włókniny nasączonej olejem itd. 

Niezależnie od materiału filtracyjnego, filtry są ułożone w plisy, co daje jeszcze większą powierzchnię roboczą. Precyzyjnie ułożone plisy „podpierają się” wzajemnie, dzięki czemu są mniej podatne na zlepianie. 

Filtr powietrza, jako element układu dolotowego montowany jest zazwyczaj z boku silnika. W trakcie swojej pracy zasysa powietrze z zewnątrz do wewnątrz, aby do silnika trafiło oczyszczone powietrze.

 

Kiedy wymienić filtr powietrza?

Filtry powietrza są elementami jednorazowymi, czyli z czasem ulegają zużyciu. Eksperci radzą, żeby filtry wymieniać co 40 tys. km, chociaż to zależy od warunków eksploatacyjnych auta. Jeśli bardzo rzadko jeździsz autem, filtr możesz wymieniać nawet tylko raz w roku. Warto co jakiś czas sprawdzać jego stan – materiał filtracyjny zazwyczaj jest w jasnym kolorze, co ułatwia kontrolę poziomu zużycia.

Objawy zapchanego filtra powietrza:

  •  Nieprzyjemny zapach spod maski, czasami również w środku samochodu
  •  Większe spalanie paliwa
  •  Spadek mocy
  •  Szybsze zużywanie się elementów ciernych silnika

 

Jak wymienić filtr powietrza?

Wymiana filtru powietrza jest prosta. Obecnie filtry mają wkłady, które tylko trzeba wymienić. 

  1. Zacznij od zlokalizowania puszki (najczęściej plastikowej), która zwykle znajduje się z boku silnika.
  2. Puszka jest zabezpieczona zatrzaskami lub śrubami. Bardzo delikatnie otwórz jej pokrywę, uważając, żeby nie uszkodzić, ani zabezpieczeń, ani pokrywy i samej puszki.
  3. W środku znajduje się wkład. Delikatnie go wyjmij. Stary materiał może się kruszyć.
  4. Oczyść wnętrze puszki za pomocą mokrej szmatki lub odkurzacza samochodowego. NIE używaj sprężarki. Wielu kierowców popełnia ten błąd i korzysta ze sprężarki, która nie czyści dokładnie, tylko spycha wszystkie zanieczyszczenia głębiej do układu dolotowego.
  5. Jeśli filtr jest w dobrym stanie (możesz ocenić to po jego kolorze), spróbuj go oczyścić. Na rynku są dostępne specjalne środki czyszczące, które w swoim składzie mają olej, dzięki któremu filtr wolniej się zanieczyszcza.
  6. Włóż z powrotem do obudowy oczyszczony filtr lub nowy wkład. Uważaj, aby go nie odkształcić – plisy powinny być dobrze ułożone. 
  7. Zamknij pokrywę.  Uważaj, aby nie przytrzasnąć uszczelki
  8. Na sam koniec sprawdź szczelność rury dolotowej z obudową filtra. Nie powinno być żadnych luzów.
  9. Upewnij się, że montaż był pomyślny. Odpal silnik i sprawdź, czy pracuje równo.

 

Wraz z filtrem powietrza zalecamy wymienić filtr kabinowy. Filtr kabinowy oczyszcza powietrze, które trafia do kabiny samochodu.

 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%