Zamknij

Aby mogło dojść do rozruchu silnika, potrzebna jest świeca żarowa

. + 13:50, 28.10.2021
Skomentuj

Aby mogło dojść do rozruchu silnika, potrzebna jest świeca żarowa — podgrzewa ona komorę spalania do optymalnej temperatury, dzięki czemu może dojść do samoczynnego zapłonu mieszanki. Obecnie świece spełniają więcej funkcji, dlatego też warto wiedzieć, kiedy je wymienić i jak to zrobić.

Budowa i zasada działania świec żarowych

Świece żarowe znajdują się w głowicy i jest ich 4. Przypominają szczelnie zamknięte rurki, w środku których został umieszczony element grzejny — grzałka. Grzałka znajduje się wewnątrz kolektora ssącego. Kiedy z akumulator przepływa prąd elektryczny, świeca nagrzewa się i oddaje ciepło powietrzu z kolektora, dzięki czemu może dojść do rozruchu jednostki. Nowsze świece do silników z filtrami DPF też są wyposażone w czujniki, które informują świece o ciśnieniu w komorze spalania, dzięki czemu świece mogą zacząć działać w potrzebnym momencie. W takich świecach sterownik steruje czujnikami i elementem grzejnym oraz ustawia temperaturę grzania w każdej świecy.

Świece żarowe mogą być metalowe i ceramiczne. Ceramiczne świece są wydajniejsze, ponieważ są bardziej odporne na wpływ wysokich temperatur i są trwalsze od świec metalowych.

Funkcje świec żarowych

Świece żarowe montowane są w samochodach z silnikiem Diesla i jak już wspomnieliśmy, są niezbędnym elementem w procesie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Najnowsze konstrukcje świec żarowych oprócz tego:

  • Wspierają proces wypalania sadzy z filtrów cząstek stałych
  • Ograniczają emisję substancji toksycznych
  • Podgrzewają komorę spalania zawsze wtedy, kiedy jest to niezbędne.


Kiedy należy wymienić świece żarowe?

Świece nie trwają wiecznie i w końcu trzeba je wymienić, wymiana zalecana jest co 80 000-100 000 km. Trudniej jest rozpoznać zużycie najnowszych świec żarowych zimą, ponieważ trudny rozruch w niskich temperaturach nie występuje już dzięki większej skuteczności świec, jak i z powodu cieplejszych zim. Oto standardowe objawy awarii świec żarowych:

  • Problemy z rozruchem silnika, zwłaszcza zimą,
  • Zaburzona praca silnika,
  • Dymienie z rury wydechowej,
  • Pojawiła się kontrolka świec żarowych lub „check engine”.


Możesz samodzielnie sprawdzić, czy świeca żarowa jest uszkodzona. Do dodatniego bieguna akumulatora samochodowego podłącz jeden koniec przewodu, a drugi do końcówki świecy. W razie usterki przez kontrolkę z żarówką nie przepłynie prąd. Metod sprawdzania jest kilka, można też na przykład użyć miernika uniwersalnego.

Jakie świece żarowe wybrać?

Mamy dwa rodzaje świec — świece żarowe z technologią 2-stopniową (dwufazowe) oraz świece żarowe z technologią 3-stopniową (trójfazowe).

  • Świece żarowe dwufazowe. Starsze rozwiązanie, stosowane w silnikach wysokoprężnych (typ GV). Takie świece pracują tylko do momentu uruchomienia silnika — jak tylko silnik zaczyna pracować, przestają działać. Czas nagrzewania wstępnego wynosi około 5-7 sekund.
  • Świece żarowe trójfazowe. Najnowsze rozwiązanie, stosowane w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych (typ GE i GN). Pracują przed uruchomieniem silnika, podczas rozruchu i po uruchomieniu silnika przez około 3 minuty. Są skuteczniejsze od świec dwufazowych i oferują więcej korzyści, m.in. wydajniejsze spalanie oleju napędowego, zmniejszają emisję zanieczyszczeń, niwelują problem spalania stukowego.


Wybierając nowe świece pamiętaj, że należy zawsze montować świece identyczne z oryginalnymi, nowe świece zawsze muszą odpowiadać zaleceniom producenta samochodu. Świece mają różne konstrukcje i parametry, na przykład nie wszystkie silniki mają filtry DPF i nie wszystkie świece będą pasowały do silników z DPF. Montaż niekompatybilnych świec może przyczynić się do awarii sterownika, niewłaściwej pracy silnika i uszkodzenia samych świec.

Jak wymienić świece żarowe?

Zadanie najlepiej powierzyć specjalistom, jako że części są wrażliwe i można je łatwo uszkodzić podczas montażu. Jeśli masz sprawną rękę, doświadczenie i cierpliwość, świece możesz wymienić samodzielnie:

1. Ostrożnie odkręć stare świece — nic na siłę. Jeśli masz problem z odkręceniem, spróbuj:

  • Uruchom silnik i poczekaj kilka minut, aluminiowa głowica się nagrzeje i umożliwi demontaż świecy, lub;
  • Spryskaj gniazdo świecy środkiem typu WD-40 i poczekaj do momentu, aż świeca odpuści (zajmie to kilkanaście minut, lub też możesz spryskać na kilka dni przed wymianą).

2. Po ściągnięciu starej świecy zajmij się gwintem:

  • Za pomocą gwintownika odśwież gwint w głowicy. Uważaj, aby zanieczyszczenia nie wpadły do środka cylindra.
  • Wyczyść gniazdo z zanieczyszczeń. Pomocny będzie specjalny rozwiertak.
  • Nasmaruj smarem do świec gwint świecy przed jej wkręceniem.


3. Delikatnie zamontuj nową świecę. Pomocny będzie klucz dynamometryczny.

Dobra rada: najlepiej od razu wymienić wszystkie 4 świece, nawet jeśli na razie tylko jedna zawodzi — pozostałe też mogą niebawem przestać funkcjonować.

Co zrobić, jeśli dojdzie do urwania świecy podczas wymiany? Koniecznie udaj się do mechanika. Wykręcanie urwanej świecy przez niedoświadczoną osobę wiąże się z podwyższonym ryzykiem, może dojść do konieczności demontażu głowicy, a to oznacza spore wydatki. Specjalista wywierci świecę z głowicy, czyli wywierci w świecy otwór, w którym wykona gwint, który będzie pomocny we wkręcaniu ściągacza — ta procedura wymaga precyzji i doświadczenia.

Aby wcześnie wyłapać nieprawidłowości, rutynowo sprawdzaj świece oraz części układu wtryskowego co 6 miesięcy. Świece montowane w Twoim silniku powinny być wysokiej jakości i kompatybilne z silnikiem.

Źródła informacji:

https://www.beruparts.pl/parts/glow-plugs/high-tech-steel.html

https://www.autoczescionline24.pl/czesci-samochodowe/swieca-zarowa.html

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Tak głosowaliśmy na Prezydenta. Zaskakujące dane

To wrogów mamy na zachodzie a nie na wschodzie? A wojnę toczą Niemcy z sąsiadami czy Rosja tuż obok nas walczy z Ukrainą przy wsparciu reżimu białoruskiego? A może my jesteśmy obecnie w stanie wojny z Niemcami? Chyba żyjemy w różnych rzeczywistościach. Największą wojnę to toczy od lat polska prawica z drugą połową Polaków wykorzystując do tego hejterów i kłamców głównie obecnie z Republiki. A z tej wojny cieszy się najbardziej Putin. Im bardziej mamy rozłam w Polsce tym lepiej dla sąsiada ze wschodu a nie z zachodu. I z czego tu się cieszyć? Chyba z dalszego trwania wojny polsko-polskiej. Ten nowy wygrany w każdym słowie dzieli a nie łączy nasz naród. A szkoda że znów zaczniemy się cofać w rozwoju i zrywać kontakty z sąsiadami zostając w bliskich stosunkach z proruskimi sympatykami typu Orban i inni mu podobni. To ta Polska jest teraz zwycięzcą? Szkoda całej Polski.

BJK

14:58, 2025-06-02

Tak głosowaliśmy na Prezydenta. Zaskakujące dane

dr Karol Nawrocki zostaje prezydentem Polski🇵🇱✌️ Wiwat❗ Polacy🇵🇱 wygrali z Niemcami🇩🇪

Złoty Rydwan

13:24, 2025-06-02

Tak głosowaliśmy na Prezydenta. Zaskakujące dane

To był rzut monetą jaki rodzaj porażki będzie mniej bolał.

Czas

09:50, 2025-06-02

Tak głosowaliśmy na Prezydenta. Zaskakujące dane

Powtórka koszmaru. Kibol i sutener prezydentem. I to z przyzwoleniem Kościoła. A gdzie się podziała ludzka przyzwoitość. Ogłupieni chłopi i małomiasteczkowi narodowcy wpędzają nas w łapy proruskich patriotów i ruskich sojuszników a wszystko w imię miłości do ojczyzny i z hasłem że tu jest Polska. Szkoda że tak prowschodnia. Czy wiara w Polsce i obrona jej wartości stała się równa popieraniu bójek w ustawkach, kłamstwa, cwaniactwa i kultu pięści nad mądrością a maczeta zastępuje wiernym krzyż. Czy darcie się do wyborców i pogarda dla innych jest lepsza od rozmowy i polemiki? Gdzie rzeczywiście jest Polska?

BJK

09:25, 2025-06-02

0%