Zamknij

Aby mogło dojść do rozruchu silnika, potrzebna jest świeca żarowa

. + 13:50, 28.10.2021
Skomentuj

Aby mogło dojść do rozruchu silnika, potrzebna jest świeca żarowa — podgrzewa ona komorę spalania do optymalnej temperatury, dzięki czemu może dojść do samoczynnego zapłonu mieszanki. Obecnie świece spełniają więcej funkcji, dlatego też warto wiedzieć, kiedy je wymienić i jak to zrobić.

Budowa i zasada działania świec żarowych

Świece żarowe znajdują się w głowicy i jest ich 4. Przypominają szczelnie zamknięte rurki, w środku których został umieszczony element grzejny — grzałka. Grzałka znajduje się wewnątrz kolektora ssącego. Kiedy z akumulator przepływa prąd elektryczny, świeca nagrzewa się i oddaje ciepło powietrzu z kolektora, dzięki czemu może dojść do rozruchu jednostki. Nowsze świece do silników z filtrami DPF też są wyposażone w czujniki, które informują świece o ciśnieniu w komorze spalania, dzięki czemu świece mogą zacząć działać w potrzebnym momencie. W takich świecach sterownik steruje czujnikami i elementem grzejnym oraz ustawia temperaturę grzania w każdej świecy.

Świece żarowe mogą być metalowe i ceramiczne. Ceramiczne świece są wydajniejsze, ponieważ są bardziej odporne na wpływ wysokich temperatur i są trwalsze od świec metalowych.

Funkcje świec żarowych

Świece żarowe montowane są w samochodach z silnikiem Diesla i jak już wspomnieliśmy, są niezbędnym elementem w procesie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Najnowsze konstrukcje świec żarowych oprócz tego:

  • Wspierają proces wypalania sadzy z filtrów cząstek stałych
  • Ograniczają emisję substancji toksycznych
  • Podgrzewają komorę spalania zawsze wtedy, kiedy jest to niezbędne.


Kiedy należy wymienić świece żarowe?

Świece nie trwają wiecznie i w końcu trzeba je wymienić, wymiana zalecana jest co 80 000-100 000 km. Trudniej jest rozpoznać zużycie najnowszych świec żarowych zimą, ponieważ trudny rozruch w niskich temperaturach nie występuje już dzięki większej skuteczności świec, jak i z powodu cieplejszych zim. Oto standardowe objawy awarii świec żarowych:

  • Problemy z rozruchem silnika, zwłaszcza zimą,
  • Zaburzona praca silnika,
  • Dymienie z rury wydechowej,
  • Pojawiła się kontrolka świec żarowych lub „check engine”.


Możesz samodzielnie sprawdzić, czy świeca żarowa jest uszkodzona. Do dodatniego bieguna akumulatora samochodowego podłącz jeden koniec przewodu, a drugi do końcówki świecy. W razie usterki przez kontrolkę z żarówką nie przepłynie prąd. Metod sprawdzania jest kilka, można też na przykład użyć miernika uniwersalnego.

Jakie świece żarowe wybrać?

Mamy dwa rodzaje świec — świece żarowe z technologią 2-stopniową (dwufazowe) oraz świece żarowe z technologią 3-stopniową (trójfazowe).

  • Świece żarowe dwufazowe. Starsze rozwiązanie, stosowane w silnikach wysokoprężnych (typ GV). Takie świece pracują tylko do momentu uruchomienia silnika — jak tylko silnik zaczyna pracować, przestają działać. Czas nagrzewania wstępnego wynosi około 5-7 sekund.
  • Świece żarowe trójfazowe. Najnowsze rozwiązanie, stosowane w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych (typ GE i GN). Pracują przed uruchomieniem silnika, podczas rozruchu i po uruchomieniu silnika przez około 3 minuty. Są skuteczniejsze od świec dwufazowych i oferują więcej korzyści, m.in. wydajniejsze spalanie oleju napędowego, zmniejszają emisję zanieczyszczeń, niwelują problem spalania stukowego.


Wybierając nowe świece pamiętaj, że należy zawsze montować świece identyczne z oryginalnymi, nowe świece zawsze muszą odpowiadać zaleceniom producenta samochodu. Świece mają różne konstrukcje i parametry, na przykład nie wszystkie silniki mają filtry DPF i nie wszystkie świece będą pasowały do silników z DPF. Montaż niekompatybilnych świec może przyczynić się do awarii sterownika, niewłaściwej pracy silnika i uszkodzenia samych świec.

Jak wymienić świece żarowe?

Zadanie najlepiej powierzyć specjalistom, jako że części są wrażliwe i można je łatwo uszkodzić podczas montażu. Jeśli masz sprawną rękę, doświadczenie i cierpliwość, świece możesz wymienić samodzielnie:

1. Ostrożnie odkręć stare świece — nic na siłę. Jeśli masz problem z odkręceniem, spróbuj:

  • Uruchom silnik i poczekaj kilka minut, aluminiowa głowica się nagrzeje i umożliwi demontaż świecy, lub;
  • Spryskaj gniazdo świecy środkiem typu WD-40 i poczekaj do momentu, aż świeca odpuści (zajmie to kilkanaście minut, lub też możesz spryskać na kilka dni przed wymianą).

2. Po ściągnięciu starej świecy zajmij się gwintem:

  • Za pomocą gwintownika odśwież gwint w głowicy. Uważaj, aby zanieczyszczenia nie wpadły do środka cylindra.
  • Wyczyść gniazdo z zanieczyszczeń. Pomocny będzie specjalny rozwiertak.
  • Nasmaruj smarem do świec gwint świecy przed jej wkręceniem.


3. Delikatnie zamontuj nową świecę. Pomocny będzie klucz dynamometryczny.

Dobra rada: najlepiej od razu wymienić wszystkie 4 świece, nawet jeśli na razie tylko jedna zawodzi — pozostałe też mogą niebawem przestać funkcjonować.

Co zrobić, jeśli dojdzie do urwania świecy podczas wymiany? Koniecznie udaj się do mechanika. Wykręcanie urwanej świecy przez niedoświadczoną osobę wiąże się z podwyższonym ryzykiem, może dojść do konieczności demontażu głowicy, a to oznacza spore wydatki. Specjalista wywierci świecę z głowicy, czyli wywierci w świecy otwór, w którym wykona gwint, który będzie pomocny we wkręcaniu ściągacza — ta procedura wymaga precyzji i doświadczenia.

Aby wcześnie wyłapać nieprawidłowości, rutynowo sprawdzaj świece oraz części układu wtryskowego co 6 miesięcy. Świece montowane w Twoim silniku powinny być wysokiej jakości i kompatybilne z silnikiem.

Źródła informacji:

https://www.beruparts.pl/parts/glow-plugs/high-tech-steel.html

https://www.autoczescionline24.pl/czesci-samochodowe/swieca-zarowa.html

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu wpu24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%