Zamknij

Olej silnikowy — jak czytać oznaczenia na etykietach?

. + 07:32, 01.12.2021
Skomentuj

Na rynku jest wiele różnych olejów silnikowych. Różnią się od siebie rodzajem, klasą lepkości i jakości, dodatkami. To, jaki olej silnikowy wybierzesz, może wpłynąć na sam silnik.

Olej silnikowy — funkcja

Olej silnikowy odpowiada za zmniejszania tarcie między pracującymi elementami silnika, chłodzi je, uszczelnia komory spalania. Oprócz tego redukuje ilość drgań pracującego silnika i odprowadza wszelkie zanieczyszczenia. Zmniejsza też opory i zużycie paliwa.

Jak dobrać olej silnikowy do samochodu?

• Olej syntetyczny, półsyntetyczny, czy mineralny?

Najstarsze są oleje mineralne. Struktura oleju świetnie dopasowuje się do stanu silnika, ale wydzielanie tlenku węgla i dwutlenku węgla w trakcie eksploatacji prowadzi do powstawania nagaru. Oleje syntetyczne mają najlepsze właściwości smarujące i są najbardziej odpowiednie dla współczesnych aut. Oleje półsyntetyczne to kompromis między olejem mineralnym a syntetycznym. Nie są tak samo popularne, co oleje syntetyczne.

• SAE — klasyfikacja lepkości olejów silnikowych

Lepkość nie ma nic wspólnego z gęstością; oznacza ona zachowanie oleju silnikowego w konkretnej temperaturze. Dostępne jest 14 klas lepkości — klasy zimowe są oznaczane cyfrą przed literą W, a klasy letnie cyfrą po literze W.

• API — klasyfikacja jakości olejów silnikowych

Oleje silnikowe benzynowe są oznaczane literą „S”, a oleje do Diesla literą „C”. Druga litera po „S” lub „C” oznacza normę właściwą — im dalsza litera alfabetu, tym nowsza i wyższa jest norma oleju, czyli jego klasa jest lepsza. Nie powinno się dolewać oleju o niższej normie, niż zalecanej przez producenta, ponieważ to negatywnie wpływa na jednostkę napędową. Można stosować olej o wyższej normie, ale tylko jeśli są to „sąsiadujące” normy, czyli np. SN można zastosować zamiast SM, ale SH już nie.

• ACEA — klasyfikacja jakości olejów silnikowych ACEA

ACEA wyróżnia 3 podstawowe grupy olejów silnikowych. Oznaczenie A/B określa oleje do silników benzynowych i silników wysokoprężnych samochodów osobowych i dostawczych; C oznacza oleje niskopopiołowe, tzw. „low saps”, czyli oleje do silników benzynowych i Diesla samochodów przystosowanych do nowych norm czystości spalin — stosowane w samochodach wyposażonych w filtry cząstek stałych; E to oleje do samochodowych ciężarowych z silnikiem Diesla.

• Dodatki uszlachetniające

Wiele producentów wzbogaca oleje silnikowe o dodatki uszlachetniające, które dodatkowo chronią silnik przed korozją i osadami oraz neutralizują produkty spalania.

Większość współczesnych olejów silnikowych nadaje się do silników benzynowych i do silników Diesla. Niemniej jednak niektóre nowoczesne silniki wymagają specjalnej uwagi — jeśli Twoje auto ma instalację gazową / turbosprężarkę / pompowtryskiwacze itp, wybierz konkretny olej. Na przykład, mamy na półce SHELL Helix HX 10W-40 i TOTAL Quartz 9000 V-DRIVE 0W-20. Olej silnikowy Shell Helix HX6 10W-40 jest najczęściej używany do samochodów pojazdowych z wtryskiem bezpośrednim, które zostały wyposażone też w recyrkulację “blow-by” oraz system katalityczny. Jest również kompatybilny z silnikami z turbodoładowaniem, które mają układ wtryskowy, system recyrkulacji „blow-by” oraz chłodnicę dolotu powietrza. Total Quartz 9000 V-Drive 0W-20 również pasuje do silników benzynowych i Diesla; ponadto został specjalnie opracowany dla konstrukcji koncernu Volvo (silniki czterocylindrowe Drive-E). Producenci wymagają użycia oleju o specyfikacji VOLVO VCC RBS0-2AE i lepkości SAE 0W-20.

Olej silnikowy należy regularnie wymieniać co ok. 10 000 km przebiegu lub raz w roku. Kierowca też musi dbać o utrzymywanie jego właściwego poziomu.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Lewandowski rezygnuje z gry w kadrze

Ciekawe czy Repra i związek piłki do zbijaka dalej będą brnąć w robienie czarnego PR swojemu piłkarzowi. W piłce to się szybko zweryfikuje kto trafi na śmietnik historii. Pzpn zauważył że gdy wyników nie ma, to na hehe marketingu można zbudować sympatię i zyski, ale to się właśnie kończy. Sympatię znowu trzeba zdobywać wynikami, a nie wizerunkiem najlepszych piłkarzy na puszkach. Historię RL pisze świat. Historię prodziży nikt nie pisze i nikt nie czyta.

kek

17:10, 2025-06-09

Pułtuski 21-latek w rękach policji!

Ciekawe czy Repra i związek piłki do zbijaka dalej będą brnąć w robienie czarnego PR swojemu piłkarzowi. W piłce to się szybko zweryfikuje kto trafi na śmietnik historii. Pzpn zauważył że na marketingu można zbudować sympatię i zyski, ale to się właśnie kończy. Sympatię znowu trzeba zdobywać wynikami. Historię RL pisze świat. Historię prodziży nikt nie pisze i nikt nie czyta.

kek

17:04, 2025-06-09

Centrum e-Zdrowia: mogą wystąpić problemy

Koalicja13grudnia się rozpada 3,7 zł wzrost najniższej krajowej Potężne zadłużenie służby zdrowia Wzrost cen prądu i gazu Wzrost cen żywności Nielegalni migranci Nikt tego już nie chce

Złoty Rydwan

12:48, 2025-06-09

Lewandowski rezygnuje z gry w kadrze

Jak jest naprawdę i kto ma rację, czy Lewandowski czy Proberz, to się nie dowiemy. Ale niech przemówią wyniki, a raczej ich brak. Probierz ma do dyspozycji piłkarzy, którzy graja w topoych klubach, a mimo to nic nie osiągnął, chaos w grze i brak pomysłu. A Lewy.. a Lewy, to mimo wszystko najlepszy piłkarz polskiej kadry, to nie pierwszy jego foch w reprezentacyjnej karierze... z jednej strony gra w reprezentacji kraju to zaszczyt, ale z drugiej ... grać w tym chaosie, bez perspektyw, ze coś się poprawi... dawno ktoś powinien to powiedzieć głośno. Trzeba zatrudnić trenera, który coś wygrał i wie jak to się robi... stać nas na to... a nei polska myśl szkoleniową, która meczy się z beniaminkami w Europie...

Leon

09:56, 2025-06-09

0%