Niektórzy klienci Empiku czekali na swoje paczki znacznie dłużej, niż obiecywał sklep, inni dowiadywali się, że ich zamówienie zostało anulowane. Po interwencji urzędu – spółka przyzna rekompensaty.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zareagował na liczne sygnały od kupujących w serwisie empik.com. Klienci skarżyli się, że zamówienia były anulowane po ich przyjęciu do realizacji lub docierały z dużym opóźnieniem. W niektórych przypadkach towary znikały z oferty, by po chwili pojawić się ponownie – w wyższej cenie.
Jak tłumaczą urzędnicy, problem dotyczył nie tylko sprzedaży prowadzonej przez sam Empik, ale też oferty zewnętrznych sprzedawców dostępnych na platformie. Pod lupę trafił m.in. sposób, w jaki sklep informował o dostępności towaru i przewidywanym czasie wysyłki.
– Kupując online, konsumenci polegają na informacjach udostępnianych im przez przedsiębiorców. Mają prawo zakładać, że produkty, które mogą włożyć do wirtualnego koszyka i zamówić, są rzeczywiście dostępne, a informacje o czasie ich wysyłki i dostarczenia są prawdziwe – podkreślił prezes UOKiK.
Zastrzeżenia urzędu wzbudziły również sformułowania typu „wysyłka w 24 h”, które mogły wprowadzać w błąd. W rzeczywistości termin ten liczony był dopiero od momentu przyjęcia zamówienia do realizacji – a nie od chwili jego złożenia.
Synoptycy rynku e-commerce zwracają uwagę, że to częsty problem – sklepy internetowe używają marketingowych skrótów, które nie zawsze oddają realny czas realizacji.
Po analizie dokumentów i korespondencji z klientami, UOKiK zobowiązał Empik do ujednolicenia zasad prezentacji informacji o terminach i momentach zawarcia umowy.
Efektem działań urzędu jest porozumienie, które przewiduje konkretne korzyści dla konsumentów. Empik zobowiązał się przyznać rekompensaty osobom, których zamówienia w latach 2022–2024 zostały anulowane lub zrealizowane z opóźnieniem.
W zależności od sytuacji, klienci mogą otrzymać:
Osoby, których paczki dotarły później niż zapowiadano, mogą liczyć na mniejsze rekompensaty – 10 lub 15 zł, ewentualnie dwa produkty cyfrowe. Najmniejsze uprawnienia mają ci, którym przesyłki nadano z opóźnieniem, ale doręczono na czas – im przysługuje jeden produkt cyfrowy.
Empik już rozpoczął informowanie uprawnionych klientów – poprzez wiadomości e-mail i SMS-y. Warto sprawdzić, czy informacja nie trafiła do folderu spam lub zakładki „Oferty”. Komunikat o rekompensacie pojawia się również po zalogowaniu w serwisie i aplikacji mobilnej.
Po wypełnieniu formularza online konsumenci mogą wybrać dogodną formę rekompensaty. Spółka będzie miała 21 dni na zwrot pieniędzy lub 14 dni na dostarczenie kodu rabatowego czy produktów cyfrowych.
Jak podkreślają przedstawiciele urzędu, porozumienie ma nie tylko wynagrodzić straty klientów, ale też wymusić na dużych platformach e-commerce większą przejrzystość i rzetelność w obsłudze zamówień.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
💧 Winnica bez bezpiecznej wody! Sanepid ostrzega
Coś robią w tym celu byłem na weekend w gm . Winnica i cisza.Wydaję mi się że informacja o skażeniu nie dotarła
Misiek81
11:29, 2025-10-20
Miała być likwidacja, będzie podwyżka daniny
Nielegalnie przejęta Telewizja Polska jest w stanie likwidacji, postawiona przez Tuska i jego rząd, to po co płacić abonament, to chyba jest złodziejstwo?
Złoty Rydwan
08:19, 2025-10-20
💧 Winnica bez bezpiecznej wody! Sanepid ostrzega
Ale kiszka tak to w ogóle nie powinno być skąd ta Cola tam? 🤔
Czas
09:35, 2025-10-18
Ważna decyzja prezydenta. Staż pracy liczony inaczej
Doliczanie okresu pracy na umowach zlecenia już dawno powinno być wliczane bo tak pracują miliony mimo, że nie odprowadzają składek to płacą podatki okrężną drogą przy zakupach czegokolwiek. Tak czy owak państwo się bogaci a ci ludzie pozostają bez pełnych świadczeń.
Czas
09:32, 2025-10-18