Od Nowego Roku wchodzą wyższe stawki opłaty paliwowej. Zmiany nie wynikają z decyzji politycznej, ale z przepisów. W praktyce oznaczają droższe paliwo i presję na ceny w transporcie, sklepach i usługach.
Od 1 stycznia 2026 roku zaczną obowiązywać nowe, wyższe stawki opłaty paliwowej. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, wzrost obejmie wszystkie najpopularniejsze paliwa – benzynę, olej napędowy oraz LPG. Choć podwyżki liczone są w groszach na litrze, ich skutki mogą być znacznie szersze niż tylko droższe tankowanie.
Nowe stawki opłaty paliwowej na 2026 rok oznaczają wzrost:
W przeliczeniu na pojedynczy litr są to niewielkie kwoty, ale opłata paliwowa jest jednym z elementów ceny końcowej. Trafia do niej automatycznie wraz z akcyzą i VAT-em, a jej wzrost zwiększa całkowity koszt paliwa w hurtowym obrocie.
Wbrew częstym komentarzom, tegoroczna podwyżka nie jest efektem doraźnej decyzji rządu. Stawki opłaty paliwowej są co roku automatycznie indeksowane na podstawie inflacji, zgodnie z ustawą o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Minister infrastruktury jedynie ogłasza nowe kwoty w formie obwieszczenia.
To oznacza, że nawet przy stabilnych cenach ropy naftowej, jeden z elementów ceny paliwa i tak rośnie z mocy prawa.
Dla przeciętnego kierowcy osobowego wzrost opłaty paliwowej może być mało zauważalny przy pojedynczym tankowaniu. Inaczej wygląda to w transporcie zawodowym.
Firmy transportowe, kurierskie i logistyczne tankują paliwo w tysiącach litrów miesięcznie. Każdy wzrost kosztów paliwa oznacza dla nich wyższe koszty działalności, które bardzo często są przenoszone dalej – na producentów, hurtownie i sklepy.
Transport drogowy odpowiada za większość dostaw w Polsce. Gdy rośnie koszt paliwa, rośnie też koszt przewozu żywności, materiałów budowlanych, odzieży czy elektroniki. Efekt nie jest natychmiastowy, ale systemowy.
Podwyżki opłaty paliwowej najbardziej odczuwają branże, w których paliwo stanowi kluczowy składnik kosztów – transport, rolnictwo i przetwórstwo. W praktyce oznacza to presję na ceny w sklepach, nawet jeśli sam wzrost na stacji wydaje się symboliczny.
Nowe stawki opłaty paliwowej zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Choć same podwyżki nie są spektakularne, ich skumulowany wpływ może być odczuwalny w całej gospodarce – od transportu, przez rolnictwo, po ceny na sklepowych półkach.
Dla kierowców oznacza to jedno: paliwo nie tanieje systemowo, nawet jeśli ceny ropy chwilowo stoją w miejscu.
Źródło zdjęcia głównego: Obraz Engin Akyurt z Pixabay
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Kia Sportage w rękach pułtuskich policjantów
No takie konie to już mogą ścigać i niejakiego ziobrę a może i w przyszłości będą ścigały niejakiego Tuska czy Kaczyńskiego ale kto to tam wie bo to wszystko się różnie teraz odbywa i być może nawet nie będą potrzebne do ścigania bo nie będzie paszy dla koni.
Czas
14:22, 2025-12-18
Kia Sportage w rękach pułtuskich policjantów
Dwudziesty pierwszy wiek, ale święcić trzeba! 🤣🤣🤣 Cóż, pan emeryt Kosek musi jakoś wiązać koniec z końcem.
swen
10:01, 2025-12-18
Ruch wahadłowy na moście blokuje miasto Pułtusk
*%#)!& to wygląda jak i treść mojego komentarza.bo to jest tak że wskazuje to że blokada mostu żeby ruskie czołgi nie przejechały ze wschodu na zachód. Tyle cyrku za cierpienia tych kierowców. Misiek który tym gumowym młotkiem wreszcie w ten barani łeb stuknął! 😡
Czas
21:18, 2025-12-17
Ruch wahadłowy na moście blokuje miasto Pułtusk
Wystarczyło przesunac remon zaraz po nowym roku... bez mózgu ktos o tym zdecydowal... obawiam sie jak beda budowac rondo przy Dino i pozniej te rondo tez bedzie powodowalo korki bo ruch miasto w kierunku Wyszkowa jest ogromny!!!
Roman
17:39, 2025-12-17