Unijna dyrektywa pozwala państwom Unii Europejskiej kierować na dodatkowe badania techniczne pojazdy, które mają ponad 160 tysięcy km przebiegu. Czy rząd zdecyduje się na wprowadzenie tych przepisów? Wiceminister Rafał Weber wyjaśnia.
Co jaki czas na tapet wraca temat walki z zanieczyszczeniami powietrza. Coraz większy nacisk kładzie się również na eliminowanie z ruchu pojazdów, których stan techniczny np. poprzez nadmierne zadymienie, wskazuje na nieprawidłowe działanie silnika lub uszkodzenie układu wydechowego.
Przy drogach można zobaczyć policjantów ruchu drogowego wyposażonych w dymomierze czy analizatory badające emisję spalin pojazdów.
Teraz temat ten wrócił przy okazji zapytania parlamentarzystów Koalicji Obywatelskiej.
- Parlamentarzyści pytali resort o możliwość wprowadzenia kar za wycinanie filtra cząstek stałych (jak jest to z cofaniem liczników) oraz wprowadzenia dodatkowych kontroli technicznych dla wszystkich pojazdów przekraczających określony przebieg lub wiek - donosi Autokult.pl
Zgodnie z unijną dyrektywą do takich badań zmuszeni byliby właściciele pojazdów, które mają na liczniku ponad 160 tys. km przebiegu.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wskazuje, że po polskich drogach jeździ aż 71 proc. aut, które mają powyżej 10 lat. Biorąc pod uwagę, że średni roczny przebieg samochodu to 20 tysięcy km. to dodatkowe badania objęłyby ponad 13 mln pojazdów.
Rozwiązań systemowych, przynajmniej na razie, rząd nie zamierza wprowadzić. Tak wynika z odpowiedzi sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Zaproponowanie przepisu będzie wzbudzało wiele wątpliwości w związku z obowiązkiem przeprowadzania w okresie jednego roku dwóch badań technicznych pojazdów, tj. okresowego, a także obowiązkowego, dodatkowego. Dyskryminacja lub bardziej napiętnowanie pojazdów z uwagi na wiek/przebieg może wydawać się zupełnie nietrafione i pozbawione merytorycznej argumentacji - uważa Weber.
Wiceminister wskazuje również, że rząd nie planuje również w żaden sposób karać tych, którzy usuwają z pojazdów filtr cząstek stałych.
W tym przypadku Weber wskazuje, że wprowadzenie sankcji za takie działania "wykraczają poza właściwość Ministerstwa Infrastruktury".
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Znana sieć testuje nową funkcję. Ma ułatwić zakupy
Już prawie rok nie kupuję w tym chlewie opsranych guwnem
biedorshit
09:07, 2025-10-14
Obwodnica Pułtuska coraz bliżej!
A co aby to przyśpieszyć zrobił nasz lokalny Poseł? W latach 2018-2019 minister środowiska, to Oni wydają decyzje środowiskowe. Co zrobił żeby to przyśpieszyć? W latach 2021-2023 minister rolnictwa i rozwoju wsi oraz wicepremier. 14.04.2022 został złożony wniosek ZRID. Co zrobił "nasz człowiek" na tak wysokim stanowisku że zamiast 6 miesięcy czekaliśmy 1,5 roku? Jak tak wysoko postawiony człowiek ówczesnej władzy twierdzi że nie można było, nie dało się... to może najwyższy czas zagłosować na kogoś kto o tym nie wie, jak mówi klasyk, On przyjdzie i to zrobi:)
Nemo
23:14, 2025-10-12
Pułtusk i region w niebezpieczeństwie!
Cóż zadecydowali wyborcy. Poszło na jachty i kluby swingersów. Czy komuś opadną klapy z oczu ? Nie sądzę. Poprzednicy zamykali kopalnie lecz nie szczędzili na lokalne inwestycje. Teraz przez następne lata w Pułtusku nie zobaczycie nic. Będą projekty, które się nie sfinalizują ze środków zewnętrznych. Mówię tu o drogach gminnych. Wystarczy zobaczyć co było zrobione. Nie liczę przedłużenia ul Pana Tadeusza ponieważ to finał inwestycji zapoczątkowany w poprzedniej kadencji.
Texas
20:50, 2025-10-12
Pułtusk i region w niebezpieczeństwie!
Ten kto się łudził że dostanie od rządu Tuska za free pieniążki z KPO jest skończonym imbecylem
Złoty Rydwan
16:10, 2025-10-12