Pomiary natężenia ruchu drogowego to nie tylko ciekawostka statystyczna – to podstawa planowania i bezpieczeństwa. Dzięki nim instytucje takie jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) mogą lepiej zarządzać infrastrukturą, planować remonty, modernizacje i inwestycje drogowe.
Nowoczesne, automatyczne stacje pomiarowe rejestrują każdy przejeżdżający pojazd, bez potrzeby ingerencji człowieka. Stacja w punkcie Strzyże – Pułtusk (nr 14054) została uruchomiona w 2023 roku i pracuje 24 godziny na dobę. Wykorzystuje czujniki zamontowane w nawierzchni drogi lub nad jezdnią – najczęściej są to pętle indukcyjne, radary albo kamery wideo. Dzięki temu możliwe jest nie tylko zliczanie pojazdów, ale też klasyfikacja ich typów oraz analiza prędkości.
W 2024 roku przez punkt pomiarowy w Strzyżach przejeżdżało średnio 12 757 pojazdów dziennie, co daje aż 532 pojazdy na godzinę! Dane potwierdzają, że droga krajowa nr 61 pełni nie tylko rolę komunikacyjną, ale też turystyczną, szczególnie w sezonie letnim. Ruch rośnie od marca i osiąga szczyt w miesiącach wakacyjnych – lipiec (13 646) i sierpień (13 688) to najbardziej obciążone miesiące.
Nie tylko miesiące mają znaczenie – także dni tygodnia pokazują charakterystykę ruchu. Najwięcej pojazdów rejestrowano w piątki (13 805), co może mieć związek z wyjazdami weekendowymi. Dla porównania – we wtorki było to 11 715, a w dni świąteczne – tylko 10 673. Największe natężenie przypada na godziny poranne (7:00–8:00) i popołudniowe (16:00–18:00), co jest typowe dla ruchu dojazdowego do pracy i powrotów.
Zbierane dane to fundament planowania przyszłości. GDDKiA może dzięki nim lepiej projektować przebudowy, wprowadzać ograniczenia prędkości, nowe oznakowanie czy nawet planować obwodnice. Dla władz i mieszkańców to również argument w rozmowach o poprawie bezpieczeństwa na naszych drogach – szczególnie tam, gdzie liczby mówią same za siebie.
[ZT]27460[/ZT]
Texas 02:17, 21.05.2025
Droga klasyfikuje się do rozbudowy o drugą jezdnię. Czyli dwa pasy w każdą stronę z nowym śladem omijając Dzierżenin. Dlatego, że plany są mgliste warto zadawać politykom, którzy podejmują kluczowe decyzje.
Koniec złotych czasów dla gmin?
A taki niedobry był ten PIS...macie teraz dobro. PIS nawet bez środków UE, miał i rozdawał samorządom więcej kasy niż PO z dotacjami. Kasy nie ma nie będzie, jak zwykle za rządów PO, ale w ramach rekompensaty podrzucą nam uchodźców, każde ilości, skolko ugodno.
Donaldinio
07:53, 2025-05-23
Pułtusk dostał 5 milionów! Zobacz, co się zmieni?
No i ciekawe jaka bedzie wartość projektu po przetargach. Obstawiam w ciemno, ze kupa kasy będzie musiała być dołożona ze środków własnych
Blagier
02:08, 2025-05-23
Pułtusk dostał 5 milionów! Zobacz, co się zmieni?
Programy, strategie, plany. Każdego roku powstaja masy takich dokumentów i nic z tego nie wynika. Prawie wszystko co sie dzieje w mieście to jest decyzja ad hoc, bo "unia jeszcze daje to trzeba brać". Zero ładu i składu.
Blagier
02:06, 2025-05-23
Pułtusk dostał 5 milionów! Zobacz, co się zmieni?
Totalna degrengolada. Kolejka powstaje 7 lat, a nawet jednego metra torów nie ma. Wydatkują 31 mln zł i nadal nic nie przybędzie, a teraz jakieś zmurszałe śmierdzące piwnice,pytam kto to będzie zwiedzać, z muzeum zniknęło 95 procent zabytków które były tam w latach siedemdziesiątych. Reprodukcje i szmira historyczna jest do oglądania. Wstyd!!!
Edek
01:39, 2025-05-23