Zamknij

Wniosek o linię kolejową przez Pułtusk został złożony

15:06, 27.08.2020 J.K Aktualizacja: 20:53, 27.08.2020
Skomentuj
reo

Do 26 sierpnia jednostki samorządu terytorialnego mogły składać do PKP Polskich Linii Kolejowych, wnioski do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

Przypomnijmy, że Pułtusk i Pokrzywnica zainteresowały się praktycznie planem budowy torów na linii Zegrze – Serock – Pułtusk – Maków Mazowiecki – Przasnysz. Kolej Północnego Mazowsza na trasie Zegrze –Przasnysz zakłada budowę 70 km torów, stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi. Połączenie znacznie usprawni komunikację w północnej części Mazowsza, wpłynie na rozwój regionu, a także uzupełni istniejącą infrastrukturę kolejową.

Jak informuje Starostwo Powiatowe w Legionowie, po serii spotkań i zawarciu porozumienia interesariusze projektu złożyli właśnie wniosek do udziału w rządowym programie Kolej+, aby pozyskać dofinansowanie na realizację tej inwestycji. Zgłoszenie jest w trakcie oceny.

Koszt budowy linii kolejowej na odcinku Zegrze – Przasnysz szacowany jest na 1,5 mld złotych

Minimalny wkład własny samorządów określono na poziomie 225 mln zł. Pozostała kwota to dofinansowanie z programu Kolej+.Głównym celem Programu Kolej Plus jest połączenie miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi i rozbudowa infrastruktury kolejowej. Program ma eliminować wykluczenie komunikacyjne poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Realizacja Programu Kolej Plus wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Program służy także promowaniu ekologicznych środków transportu oraz wspieraniu polskiej gospodarki poprzez stymulowanie inwestycji infrastrukturalnych. Warto dodać, że kolejowy transport pasażerski emituje średnio 3 razy mniej CO2 niż transport drogowy oraz ponad 8 razy mniej niż transport lotniczy. Jest to najbardziej ekologiczna forma transportu pasażerów w komunikacji zbiorowej.

Więcej towarów na torach oznacza także mniej tirów na drogach.

Program skierowany jest przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego zainteresowanych rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Zakłada realizację inwestycji liniowych, tj. modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, np. budowę nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Inwestycje będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków Programu, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

Program wkracza w kolejny etap

Do 26 sierpnia b.r. jednostki samorządu terytorialnego w formie formularza, składały zgłoszenia projektu i pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

(J.K)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

MarekMarek

1 0

najlepiej jakby z tym zdążyli by prace robić razem z obwodnicą i drugim pasem DK61 od Dzierżenina do wlotu w Łubienicy 15:11, 27.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

miszczmiszcz

0 0

Ten drugi pas na DK61 to powinien być już od obwodnicy Serocka. 20:45, 29.08.2020


reo

MintajMintaj

0 0

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. 20:51, 27.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KarolKarol

0 0

Ciekawe, czy ktoś pomyślał o tym jak przebiegać ma linia kolejowa, gdzie ma być dworzec, jak ma być usytuowany w stosunku do obwodnicy? Dworzec będzie w Lipnikach ? :) 11:49, 28.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%