Do 26 sierpnia jednostki samorządu terytorialnego mogły składać do PKP Polskich Linii Kolejowych, wnioski do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.
Przypomnijmy, że Pułtusk i Pokrzywnica zainteresowały się praktycznie planem budowy torów na linii Zegrze – Serock – Pułtusk – Maków Mazowiecki – Przasnysz. Kolej Północnego Mazowsza na trasie Zegrze –Przasnysz zakłada budowę 70 km torów, stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi. Połączenie znacznie usprawni komunikację w północnej części Mazowsza, wpłynie na rozwój regionu, a także uzupełni istniejącą infrastrukturę kolejową.
Jak informuje Starostwo Powiatowe w Legionowie, po serii spotkań i zawarciu porozumienia interesariusze projektu złożyli właśnie wniosek do udziału w rządowym programie Kolej+, aby pozyskać dofinansowanie na realizację tej inwestycji. Zgłoszenie jest w trakcie oceny.
Minimalny wkład własny samorządów określono na poziomie 225 mln zł. Pozostała kwota to dofinansowanie z programu Kolej+.Głównym celem Programu Kolej Plus jest połączenie miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi i rozbudowa infrastruktury kolejowej. Program ma eliminować wykluczenie komunikacyjne poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Realizacja Programu Kolej Plus wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Program służy także promowaniu ekologicznych środków transportu oraz wspieraniu polskiej gospodarki poprzez stymulowanie inwestycji infrastrukturalnych. Warto dodać, że kolejowy transport pasażerski emituje średnio 3 razy mniej CO2 niż transport drogowy oraz ponad 8 razy mniej niż transport lotniczy. Jest to najbardziej ekologiczna forma transportu pasażerów w komunikacji zbiorowej.
Program skierowany jest przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego zainteresowanych rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Zakłada realizację inwestycji liniowych, tj. modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, np. budowę nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Inwestycje będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków Programu, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.
Do 26 sierpnia b.r. jednostki samorządu terytorialnego w formie formularza, składały zgłoszenia projektu i pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.
Marek15:11, 27.08.2020
najlepiej jakby z tym zdążyli by prace robić razem z obwodnicą i drugim pasem DK61 od Dzierżenina do wlotu w Łubienicy 15:11, 27.08.2020
Mintaj20:51, 27.08.2020
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. 20:51, 27.08.2020
Karol11:49, 28.08.2020
Ciekawe, czy ktoś pomyślał o tym jak przebiegać ma linia kolejowa, gdzie ma być dworzec, jak ma być usytuowany w stosunku do obwodnicy? Dworzec będzie w Lipnikach ? :) 11:49, 28.08.2020
miszcz20:45, 29.08.2020
0 0
Ten drugi pas na DK61 to powinien być już od obwodnicy Serocka. 20:45, 29.08.2020