Olej silnikowy — funkcja
Olej silnikowy odpowiada za zmniejszania tarcie między pracującymi elementami silnika, chłodzi je, uszczelnia komory spalania. Oprócz tego redukuje ilość drgań pracującego silnika i odprowadza wszelkie zanieczyszczenia. Zmniejsza też opory i zużycie paliwa.
Jak dobrać olej silnikowy do samochodu?
• Olej syntetyczny, półsyntetyczny, czy mineralny?
Najstarsze są oleje mineralne. Struktura oleju świetnie dopasowuje się do stanu silnika, ale wydzielanie tlenku węgla i dwutlenku węgla w trakcie eksploatacji prowadzi do powstawania nagaru. Oleje syntetyczne mają najlepsze właściwości smarujące i są najbardziej odpowiednie dla współczesnych aut. Oleje półsyntetyczne to kompromis między olejem mineralnym a syntetycznym. Nie są tak samo popularne, co oleje syntetyczne.
• SAE — klasyfikacja lepkości olejów silnikowych
Lepkość nie ma nic wspólnego z gęstością; oznacza ona zachowanie oleju silnikowego w konkretnej temperaturze. Dostępne jest 14 klas lepkości — klasy zimowe są oznaczane cyfrą przed literą W, a klasy letnie cyfrą po literze W.
• API — klasyfikacja jakości olejów silnikowych
Oleje silnikowe benzynowe są oznaczane literą „S”, a oleje do Diesla literą „C”. Druga litera po „S” lub „C” oznacza normę właściwą — im dalsza litera alfabetu, tym nowsza i wyższa jest norma oleju, czyli jego klasa jest lepsza. Nie powinno się dolewać oleju o niższej normie, niż zalecanej przez producenta, ponieważ to negatywnie wpływa na jednostkę napędową. Można stosować olej o wyższej normie, ale tylko jeśli są to „sąsiadujące” normy, czyli np. SN można zastosować zamiast SM, ale SH już nie.
• ACEA — klasyfikacja jakości olejów silnikowych ACEA
ACEA wyróżnia 3 podstawowe grupy olejów silnikowych. Oznaczenie A/B określa oleje do silników benzynowych i silników wysokoprężnych samochodów osobowych i dostawczych; C oznacza oleje niskopopiołowe, tzw. „low saps”, czyli oleje do silników benzynowych i Diesla samochodów przystosowanych do nowych norm czystości spalin — stosowane w samochodach wyposażonych w filtry cząstek stałych; E to oleje do samochodowych ciężarowych z silnikiem Diesla.
• Dodatki uszlachetniające
Wiele producentów wzbogaca oleje silnikowe o dodatki uszlachetniające, które dodatkowo chronią silnik przed korozją i osadami oraz neutralizują produkty spalania.
Większość współczesnych olejów silnikowych nadaje się do silników benzynowych i do silników Diesla. Niemniej jednak niektóre nowoczesne silniki wymagają specjalnej uwagi — jeśli Twoje auto ma instalację gazową / turbosprężarkę / pompowtryskiwacze itp, wybierz konkretny olej. Na przykład, mamy na półce SHELL Helix HX 10W-40 i TOTAL Quartz 9000 V-DRIVE 0W-20. Olej silnikowy Shell Helix HX6 10W-40 jest najczęściej używany do samochodów pojazdowych z wtryskiem bezpośrednim, które zostały wyposażone też w recyrkulację “blow-by” oraz system katalityczny. Jest również kompatybilny z silnikami z turbodoładowaniem, które mają układ wtryskowy, system recyrkulacji „blow-by” oraz chłodnicę dolotu powietrza. Total Quartz 9000 V-Drive 0W-20 również pasuje do silników benzynowych i Diesla; ponadto został specjalnie opracowany dla konstrukcji koncernu Volvo (silniki czterocylindrowe Drive-E). Producenci wymagają użycia oleju o specyfikacji VOLVO VCC RBS0-2AE i lepkości SAE 0W-20.
Olej silnikowy należy regularnie wymieniać co ok. 10 000 km przebiegu lub raz w roku. Kierowca też musi dbać o utrzymywanie jego właściwego poziomu.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz