Czy tradycyjny druk odchodzi do lamusa? Absolutnie nie! Starannie wykonany produkt drukowany — czy będzie to zaproszenie ślubne, opakowanie rzemieślniczego produktu, nieszablonowa wizytówka, czy katalog marki premium — wywoła burzę emocji i na długo pozostanie w pamięci. Jeśli zależy Ci więc na dobrej jakości druku, czytaj więcej o usługach drukarni Fourzeros, a my opowiemy o tym, jak drukować „instagramowalnie” i zgodnie z najnowszymi trendami.
„Instagramowalny” druk to sztuka i rzemiosło tworzenia takich form papierowych, które swoją estetyką i jakością wykonania naturalnie prowokują odbiorców do dzielenia się nimi w mediach społecznościowych. Mówiąc inaczej, jest to świadome projektowanie doświadczenia, które zaczyna się w świecie fizycznym, a znajduje swoje przedłużenie w cyfrowym.
Zapach świeżo zadrukowanego papieru, subtelna faktura wyczuwalna pod opuszkami palców, sposób, w jaki światło gra na uszlachetnieniach — to doznania, które angażują wiele zmysłów, niemożliwe do odtworzenia na płaskim ekranie smartfona czy komputera.
Ta właśnie sensoryczna unikalność sprawia, że przemyślany projekt poligraficzny potrafi skutecznie przebić się przez cyfrowy szum informacyjny. Weźmy za przykład zjawisko „unboxing experience” — moment rozpakowywania produktu, zwłaszcza z segmentu premium, e-commerce czy dropshippingu. Estetyczne, pomysłowe opakowanie, z dodatkowymi elementami (na przykład, spersonalizowana notatka czy próbki), samo w sobie staje się małym dziełem sztuki użytkowej.
Ludzie chętnie dzielą się takimi chwilami na Instagramie, TikToku czy YouTube, a tym samym generują autentyczne i wiarygodne treści wokół marki. Ale potencjał drzemie nie tylko w opakowaniach, lecz tak naprawdę w każdym drukowanym produkcie.
Wybór odpowiedniego podłoża i technik drukarskich to absolutny fundament tworzenia materiałów, które mają potencjał, by stać się gwiazdami Instagrama. Zamiast sięgać po standardowy, powlekany papier kredowy (choć i on ma swoje zastosowania), warto rozważyć bardziej charakterne opcje.
Na rynku dostępne są papiery barwione w masie (mają głęboki, jednolity kolor w całym przekroju), papiery ekologiczne z recyklingu z widocznymi włóknami lub drobinami (podkreślają naturalny, rzemieślniczy charakter), papiery z wyraźną fakturą (np. takie, które imitują płótno, filc, prążki), a nawet papiery metalizowane, perłowe czy syntetyczne (jak folie transparentne czy białe PVC).
Do druku używaj zdjęć i grafik wysokiej jakości — optymalnie 300 DPI (punktów na cal) dla ostrości detali. Projektuj w CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key/Black), a nie w ekranowym RGB (Red, Green, Blue), by uniknąć różnic w kolorach po wydrukowaniu.
Pomyśl o kompozycji pod kątem zdjęć (np. flat lay, w dłoni) i zadbaj o punkt centralny (focal point). Proste, czyste projekty z „oddechem” (negatywną przestrzenią) wyglądają na zdjęciach lepiej niż przeładowane układy.
Zamiast standardowych prostokątów (np. A4, A5, DL), rozważ niestandardowe formaty lub kształty uzyskane wykrojnikiem (sztancowanie), aby nadać materiałowi unikalną formę.
Techniki uszlachetniania druku to prawdziwa kopalnia możliwości. Pozwalają dodać projektowi ten nieuchwytny element „wow”, który przyciąga obiektyw i prowokuje do interakcji. Istnieje wiele metod, które szczególnie dobrze prezentują się na zdjęciach. Rozważ, na przykład, jedną z poniższych opcji:
Piękny, fotogeniczny druk to dopiero początek. Równie ważne jest zachęcenie ludzi do dzielenia się nim online. Jak? Umieść na materiale czytelny hashtag (#TwojaMarkaEvent) lub nazwę profilu w social mediach (@TwojaMarka).Projektuj materiały tak, by same stworzyły „okazje do zdjęcia”:
Kluczowa jest ścisła współpraca z doświadczoną drukarnią. Taki partner nie tylko perfekcyjnie wykona zlecenie, ale też doradzi najlepsze materiały, techniki i uszlachetnienia dla „instagramowalności” i zamierzonego efektu, mieszcząc się w budżecie
Dobra drukarnia powinna być w stanie pokazać próbki papierów i wcześniejszych realizacji, omówić ograniczenia technologiczne i pomóc zoptymalizować projekt pod kątem produkcji. Doświadczony partner pomoże również przekuć nawet najbardziej śmiałe wizje projektowe w rzeczywistość, dbając o to, by finalny produkt zachwycał zarówno trzymany w dłoni, jak i oglądany na ekranie smartfona.
Fourzeros
Leszczyńska 4, 00-339 Warszawa, Polska