To druga podpisana umowa w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r.
– Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna, a przede wszystkim dostępna dla mieszkańców naszego kraju, szczególnie mniejszych miast i miejscowości. Program Kolej Plus jest szansą, że kolej wróci na tereny, które pozbawione były tego środka transportu i umożliwi ich rozwój. To pierwszy w historii program, który powstał we współpracy z samorządami – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Umowa przewiduje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod nową, około 73 km, jednotorową zelektryfikowaną linię. Trasa ma zapewnić wygodną komunikację mieszkańcom Północnego Mazowsza ze stolicą. Nowe połączenie umożliwi szybki dojazd do miejscowości wypoczynkowych – Serocka nad Jeziorem Zegrzyńskim czy Pułtuska. Czas przejazdu pociągiem, np. między Warszawą a Przasnyszem, szacowany jest na ok. godzinę i 15 minut. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h. Kolej zyska dodatkowe znaczenie jako ekologiczny środek transportu.
– To bardzo ważne, by mieszkańcy miejscowości, które do tej pory nie miały dostępu do kolei, mogli korzystać z wygodnych i komfortowych połączeń kolejowych. Z satysfakcją uczestniczę dziś w podpisaniu umowy na opracowanie dokumentacji dla nowej linii od Przasnysza do Warszawy, z której skorzystają mieszkańcy Północnego Mazowsza. To pokazuje, że program Kolej Plus jest potrzebny, ponieważ zmniejszy wykluczenie komunikacyjne – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Przystanki będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wyposażone według potrzeb w windy i pochylnie. Będą wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
W ramach Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw: siedem w województwie śląskim, pięć w województwie lubelskim i wielkopolskim, cztery w województwie małopolskim oraz mazowieckim, trzy w województwie dolnośląskim, dwa w województwie łódzkim, jeden w województwie lubuskim, opolskim, podlaskim, świętokrzyskim.
Wybrane do realizacji projekty obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.
Projekty w Programie obejmują:
Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei. Więcej o Programie Kolej Plus https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus
grzesiek13:40, 08.10.2022
Juz to widze z przasnysza do warszawa w 1 godzine i 15 min.
Aż sobie zapisze to na kartce zeby za 5 czy 10 lat porownac ile jedzie
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu wpu24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Pułtuskie kobiety wracają do gry! Rusza nabór
Najpierw plusiaczek musi chcieć pracować. Zapomniało się przez lata że pieniadze sa powiazane z pracą, a nie z tsipą czy mopsem
maupser
10:01, 2025-10-12
Obwodnica Pułtuska coraz bliżej!
Po co ten jad ? Droga miała być gotowa w 2025 ale z przyczyn niezależnych od inwestora (Strabag jest bardzo dobrą i rzetelną firmą, która większość swoich inwestycji oddaje przed czasem końcowym kontraktu) O czasie oddali dokumentację projektową do wojewody w celu uzyskania tzw. ZRID-u. We wcześniejszych latach na ZRID czekało się do 6 miesięcy maksymalnie a tutaj było ponad 1,5 roku (pandemia, mało pracowników w urzedzie itd) Już na starcie rok opóźnienia. Dodatkowo wyszły problemy z nielegalnym składowiskiem śmieci i dlatego takie opóźnienie. Wykonawca wystąpił do GDDKiA (inwestora) z roszczeniami o wydłużenie terminu zakończenia kontraktu z przyczyn niezależnych od niego. Oczywiście były to uzasadnione roszczenia i czas zakończenia kontraktu został wydłużony. Wystarczy wpisać w google i o wszystkim można przeczytać a nie siać jad polityczny. PS. Tuzek na szczęście tym razem już nie mógł zatrzymać tego kontraktu ponieważ jak doszedł do władzy umowa była już podpisana.
Normalny
07:15, 2025-10-12
Obwodnica Pułtuska coraz bliżej!
Po co ten jad ? Droga miała być
Normalny
07:04, 2025-10-12
Zmiany w nadawaniu obywatelstwa - cztery filary
Aby nienieprzyznawać upakom ,ciapom i aminowym.
.Czas.
15:49, 2025-10-11