Komisja zapoznała się ze złożonym przez miasto i gminę Serock wraz z samorządowymi partnerami projektem budowy nowej linii kolejowej Zegrze - Pułtusk -Przasnysz, jako realizacji szlaku „Kolei Północnego Mazowsza”.
Przedsięwzięcie zostało ostatnio zgłoszone do rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej Kolej+ do 2028 roku”.
Samorząd Województwa Mazowieckiego,
samorządy powiatów: legionowskiego, pułtuskiego, makowskiego i przasnyskiego,
samorządy miast i gmin: Nieporęt, Wieliszew, Serock, Pokrzywnica, Pułtusk, Karniewo, Szelków, Maków Mazowiecki, Krasne, Płoniawy-Bramura, Winnica, gmina Przasnysz, Miasto Przasnysz.
Przedsięwzięcie przedstawili radnym burmistrz miasta i gminy Serock Artur Borkowski oraz kierownik w urzędzie miasta i gminy w Serocku Jakub Szymański.
Projekt nowego szlaku kolejowego, obsługującego ruch regionalny oraz ruch lokalny, zakłada budowę 70 km torów, zelektryfikowanej linii jednotorowej z mijankami, kilku stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi. Populacja na która oddziaływać będzie nowe połączenie kolejowe szacowana jest na co najmniej 160 tys. mieszkańców.
Nowy korytarz transportowy zapewni komunikację pasażerską, ale i umożliwi przewóz towarów. To ogromne przedsięwzięcie stanowić będzie dźwignię rozwoju społeczno-gospodarczego całego regionu w rozległej, długofalowej skali. Poprawi dostępność transportową w regionie. Ułatwi mieszkańcom połączenie komunikacyjne z Warszawą. Polepszy jakość środowiska w wyniku spadku emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu kołowego. Poprawi bezpieczeństwo na drogach regionu.
W opracowanym dokumencie „Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne” zostały zaprojektowane 3 warianty tras nowej linii: W1, W2 i W3.
Wybór preferowanego wariantu został określony na podstawie analizy wielokryterialnej wariantów, pod kątem efektywności ekonomicznej inwestycji (zgodnie z wytycznymi PKP PLK S.A.). Za wariant preferowany w analizie uznano W2, którego łączny koszt inwestycyjny szacowany jest na 2 mld 124,2 mln zł.
Prace budowlane będą realizowane już po zakończeniu w roku 2028 tego programu rządowego. Dlatego jako koszt realizacji projektu do programu „Kolej+” została zgłoszona kwota 280 mln zł (dokumentacja projektowa i wykup nieruchomości).
Rząd gwarantuje 85 proc. tych wydatków. Pozostałe środki zostaną wydatkowane z budżetów samorządowych.
Wyniki naboru do programu „Kolej+” mają zostać ogłoszone najpóźniej w marcu 2022 r.
Jeśli projekt zostanie zakwalifikowany do dofinansowania – będzie dwa miesiące na zawarcie umowy z PKP PLK, dotyczącej realizacji projektu. Wtedy zostaną zarezerwowane wkłady własne w budżetach współpracujących jednostek samorządu terytorialnego. Kolejne etapy to postępowanie przetargowe i realizacja projektu przez PKP PLK, czyli opracowanie całej dokumentacji, pozyskanie wszystkich zgód i wykup nieruchomości – do końca 2028 roku.
W dyskusji radni Marcin Grabowski, Mirosław Augustyniak, Łukasz Kudlicki i przewodnicząca Anna Katarzyna Brzezińska zgodnie wyrazili uznanie dla determinacji i aktywnego współdziałania samorządowych inicjatorów projektu, tak bardzo potrzebnego i oczekiwanego przez mieszkańców regionu.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz