W uzasadnieniu czytamy:
Kolej Północnego Mazowsza to inicjatywa, która zintegrowała 18 samorządów z regionu północnego Mazowsza, pod wspólnym celem jakim jest usprawnienie komunikacji w naszym regionie, a tym samym poprawa jakości życia jego mieszkańców. Projekt ma szansę stać się przełomowym z punktu widzenia naszych potrzeb, stąd ogromne zainteresowanie ze strony wszystkich potencjalnych samorządowych beneficjentów nowej infrastruktury.
Idea Kolei Północnego Mazowsza jest odpowiedzią na coraz trudniejszą komunikację z Warszawą, który to problem dotyka mieszkańców w codziennych dojazdach do pracy, czy w innych kwestiach. Infrastruktura kolejowa daje zupełnie nowe możliwości jeżeli chodzi o transport pasażerski.
Nowe połączenie będzie dźwignią rozwojową regionu, warunkiem prężnego rozwoju miast pozbawionych dostępu do infrastruktury kolejowej i podniesienia poziomu zamożności społeczeństwa.
Dotychczasowa współpraca 18 samorządów północnego Mazowsza doprowadziła do opracowania pierwszego strategicznego dokumentu dla inwestycji linii kolejowej Zegrze – Przasnysz, jakim jest wstępne studium planistyczno-prognostyczne, które wykazało zasadność realizacji tej linii kolejowej i było podstawą o ubieganie się o dalszą realizację tej linii kolejowej w ramach programu Kolej +.
Wyniki wstępnego studium prognostycznego dla tej inwestycji potwierdzają wspólne stanowisko samorządów, jakim jest zasadność budowania nowej linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza. Potwierdzają to prognozy ruchu i dobowych przyrostów pasażerskich na granicy z Warszawą, który to według wyników z WSPP wskazuje na ponad 8 tysięczny przyrost pasażerów na dobę. Uśredniony roczny przyrost pasażerów korzystających z transportu kolejowego według analiz będzie wynosił ponad 1,7 mln osób. Projektowane połączenie kolejowe uzyskało również deklarację od Zarządu Województwa Mazowieckiego uruchomienia 14 par pociągów na okres 5 lat od zakończenia inwestycji, wyróżniając się na tle innych przedsięwzięć zgłoszonych w ramach programu „Kolej +”.
[ZT][/ZT]
Należy podkreślić, że projekt budowy linii kolejowej relacji Zegrze-Przasnysz w 2019 roku został wpisany w Kierunki Rozwoju Sieci Kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym Master Planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej uznając tym samym istotność tego projektu z punktu widzenia całego Warszawskiego Węzła Kolejowego i aglomeracji warszawskiej. Projekt ten ma szanse odciążyć linię kolejową nr 9, której przepustowość w tej chwili jest ograniczona. Prognozowane wolumeny pociągów i potem pasażerów zmniejszą nacisk na niewydolną komunikację kołową w rejonie a także ograniczą w dłuższej perspektywie ruch samochodowy wjeżdżający do Warszawy.
Stworzenie alternatywnej formy przemieszczania się i przeniesienia części ruchu z infrastruktury drogowej jest kierunkiem wpisującym się w politykę potrzeby redukcji oddziaływania człowieka na środowisko naturalne, w tym emisji substancji szkodliwych, w szczególności CO2, wynikającej wprost ze zobowiązań międzynarodowych, których sygnatariuszem stała się Rzeczpospolita Polska. Analizy poczynione w ramach WSPP dla linii kolejowej Zegrze-Przasnysz dowodzą, że powstanie linii kolejowej na relacji Zegrze — Przasnysz może być powodem zmniejszenia się ruchu samochodowego na terenie powiatu pułtuskiego oraz legionowskiego, makowskiego i przasnyskiego, dzięki czemu zmniejszeniu może ulec emisja spalin odprowadzanych do atmosfery, a także poziom hałasu na obszarach zlokalizowanych w bliskości z ciągami drogowymi.
Samorządy sygnujące stanowisko pozytywnie oceniają ideę przyświecającą wdrożonemu programowi Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2029 roku, dostrzegając w nim program wspierający starania w celu zwiększenia dostępności lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej.
7 października 2022 Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. oraz Burmistrz Serocka (jako przedstawiciel samorządów) podpisali umowę na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowej linii kolejowej. Po podpisaniu umowy PKP PLK uruchomiło procedurę przetargową na przeprowadzenie prac projektowych. We wrześniu 2023 roku ogłoszono przetarg, w którym swoje oferty złożyło 10 firm.
[ZT]8307[/ZT]
Jednak od jesieni 2023 roku w przedsięwzięciu nastąpił niezrozumiały zastój.
Od 24 października 2023 r. kiedy nastąpiło otwarcie ofert PKP PLK przez ponad pół roku nie podjął żadnej decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty (i w konsekwencji podpisania umowy z wykonawcą). Postępowania przetargowego do dzisiaj nie rozstrzygnięto, więc ewentualna decyzja trwa w zawieszeniu.
14 lutego 2024 r. na senackiej komisji infrastruktury wiceminister Piotr Malepszak stwierdził: „w ramach programu Kolej + z pulą 12 miliardów zł, która jest w tym programie, z bardzo dużym prawdopodobieństwem będziemy rezygnować z części zadań, szczególnie z tych zadań, które związane są z budową zupełnie nowych linii kolejowych, w nowym śladzie”.
Ministerstwo Infrastruktury odpowiadając na interpelację poselską poinformowało 29 kwietnia 2024 r., że projekty w ramach Programu Kolej + będą „poddawane analizie pod kątem racjonalnego wydatkowania środków” i „w przypadku połączeń o mniejszych potokach, zasadniczo do 1000 pasażerów dobowo, rekomendacja będzie szła w kierunku dobrej oferty autobusowej”.
Są to bardzo niepokojące sygnały, które odwlekają w czasie realizację inwestycji, a docelowo prawdopodobnie jej całkowite zlikwidowanie.
W zaistniałej sytuacji jako Rada Powiatu w Pułtusku pragniemy przedstawić stanowisko jednoznacznie popierające budowę Kolei Północnego Mazowsza. Kontynuacja projektu i budowa linii Kolei Północnego Mazowsza jest niezbędnym i koniecznym elementem dla rozwoju powiatu pułtuskiego i pozostałych samorządów północnego Mazowsza.
Biorąc powyższe pod uwagę Rada Powiatu w Pułtusku zwraca się z apelem do:
Łukasz 17:45, 17.05.2024
Mega kolej przydałaby się w Pułtusku. Ułatwiła połączenie wielu do lepszej pracy jak i turystyki do stolicy jak i odwrotnie😉
AAA21:34, 17.05.2024
Gdyby nie decyzja radnych z Pułtuska i Serocka by kolej oddalić od miasta to projekt byłby już realizowany. Przeprojektowanie trasy zajęło ponad pół roku i ogłoszenie przetargu zostało przesunięte o kilka miesięcy. Dzisiaj umowa byłaby podpisana i nie byłoby zagrożenia likwidacji tego projektu
Złoty Rydwan 08:10, 18.05.2024
Tusk zwija Polskę, depcze konstytucję, niszczy demokrację
już uwalił Polakom
- CPK
- elektrownie atomowe
- terminal zbożowy w Gdańsku
- terminal kontenerowy w Świnoujściu
- droga wodna na Odrze
- fabryka mikroprocesorów
- fabryka samochodów elektrycznych
- nowoczesne fabryki leków
- fabryka nowoczesnych czołgów
n10:17, 18.05.2024
A gdzie byli Państwo przed wyborami? Lokalna reprezentacja PiSu do wyborów i pół roku po miała ten projekt w piSzdzie?
CHryzantem08:53, 21.05.2024
tzw. po lewacku virtue signalling, dirt/looser washing.
BTW. nie widzę dopisku że to artykuł sponsorowany. Nie sądzę eż el redakrur był w stanie samodzielnie złożyć więcej niż 2 zdania w jakimkolwiek języku.
yebac propagande10:18, 18.05.2024
0 1
skoncz trollować, bo nikt nie jest aż tak *%#)!& żeby za darmo siac bzdury. No chyba ze Ci dalej placą po przegr.... sorry... wygranych wyborach?