Zamknij
WAŻNE

Dodaj komentarz

Przez przepisy ścieżki rowerowe kończą się w polu!

Jarosław Kopeć Jarosław Kopeć 09:40, 09.10.2025 Aktualizacja: 16:11, 09.10.2025
1 W powiecie pułtuskim ścieżki rowerowe powstają zbyt wolno/AI W powiecie pułtuskim ścieżki rowerowe powstają zbyt wolno/AI

W powiecie pułtuskim coraz więcej osób przesiada się na rower – zarówno rekreacyjnie, jak i w codziennych dojazdach. Niestety, mimo rosnącego zainteresowania, sieć dróg rowerowych wciąż pozostaje szczątkowa.

W praktyce oznacza to, że żaden ze szlaków nie łączy dziś bezpośrednio gminy z gminą, ani nawet z samym Pułtuskiem. Powstające odcinki to często krótkie fragmenty przy drogach powiatowych lub gminnych, które kończą się nagle w polu albo przy lokalnej drodze.

Według danych Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego, średnia długość dróg rowerowych w powiecie pułtuskim na 10 tys. mieszkańców jest ponad trzykrotnie niższa niż w powiatach ościennych. Tymczasem w regionach takich jak podwarszawski Piaseczno czy Legionowo powstały już całe sieci tras, umożliwiające komfortowy i bezpieczny dojazd do pracy, szkoły czy lasu.

„Jankowa Droga” – hit wśród lokalnych rowerzystów

Jednym z dobrych przykładów rosnącej popularności komunikacji rowerowej jest „Jankowa Droga” – nowa trasa łącząca Pułtusk z wsią Bartodzieje w gminie Obryte. Choć to zaledwie kilka kilometrów asfaltowej drogi, szybko stała się jednym z najpopularniejszych szlaków w regionie.

Mieszkańcy chwalą ją za komfort, bezpieczeństwo i widokową trasę, idealną zarówno dla rekreacyjnej jazdy z rodziną, jak i codziennych dojazdów. Sukces „Jankowej Drogi” pokazuje, jak ogromny potencjał tkwi w inwestycjach rowerowych – wystarczy dobrze zaplanowana i funkcjonalna infrastruktura, by zachęcić ludzi do korzystania z dwóch kółek.

Dobre przykłady, ale wciąż tylko wyspy

Podobne inicjatywy można zauważyć również w samym Pułtusku, gdzie powstało kilka odcinków dróg rowerowych wzdłuż ulic miejskich – m.in. w rejonie ul. Jana Pawła II czy na osiedlu Popławy. Również gmina Winnica zrealizowała w ostatnich latach kilka projektów, które poprawiły dostępność rowerową na sporym obszarze gminy.

Z dużą dozą pewności można przyjąć, że tzw. drogi technologiczne przy budowanej obwodnicy również staną się nieformalnymi drogami rowerowymi.

Także Powiat Pułtuski zapowiedział budowę trasy rowerowej podczas przebudowy swojej drogi z Psar w kierunku Pułtuska. Tyle tylko, że to tzw. etap II inwestycji, a więc bez żadnych określonych terminów...

Te lokalne „wysepki” infrastruktury nie tworzą spójnej sieci. Brakuje ich połączenia z trasami prowadzącymi do sąsiednich miejscowości, a wiele dróg rowerowych kończy się dosłownie „donikąd”. Bez kompleksowego planowania na poziomie powiatu trudno będzie mówić o realnej alternatywie transportowej dla samochodów.

Brak przepisów blokuje rozwój

Główną przeszkodą w budowie dłuższych tras rowerowych są obecne przepisy. Dziś inwestycje tego typu mogą korzystać z tzw. specustawy drogowej (ZRID) tylko wtedy, gdy powstają w pasie istniejącej drogi publicznej. Oznacza to, że samorządy mogą łatwiej zbudować ścieżkę rowerową przy szosie, niż niezależną, bardziej atrakcyjną i bezpieczną trasę np. przez las czy pola. Problem mogłaby rozwiązać specustawa rowerowa.

Pomysł tzw. „specustawy rowerowej” – pozwalającej na szybkie przejmowanie gruntów i uproszczoną procedurę administracyjną – pojawił się już w 2015 roku. Projekt został jednak odłożony na półkę i od tego czasu nie wrócił na agendę parlamentu. Bez zmian w prawie, samorządy – w tym powiat pułtuski – są skazane na budowanie krótkich i często niepowiązanych ze sobą odcinków.

Czas na spójną sieć rowerową

Rower staje się coraz ważniejszym elementem transportu – zarówno w miastach, jak i na terenach wiejskich. Jeśli gminy i powiat pułtuski chce wykorzystać ten trend, potrzebuje strategicznego planu budowy dróg rowerowych łączących gminy i miejscowości. Przykład „Jankowej Drogi” pokazuje, że mieszkańcy są gotowi z nich korzystać – potrzebują tylko infrastruktury, która pozwoli im bezpiecznie i wygodnie dotrzeć do celu.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (1)

AdamAdam

0 0

Niech wogóle zaczną cos budować bo trasa na Bartodzieje nie jest ścieżką rowerową tylko zwykłą drogą po której jeżdżą bardzo szybko auta i jest niebezpiecznie momentami

13:21, 09.10.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%