Zamknij

Parowóz wąskotorowy wraca do Pułtuska

09:26, 01.01.2022 .
Skomentuj Autorstwa Crusier - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11514193 Autorstwa Crusier - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11514193

8 października 1950 uruchomiono Nasielską Kolej Dojazdową aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk, skąd można było dojechać do Warszawy.

Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku, do której trzeba było dostarczać węgiel.

Kolej zamknięto w 2002 roku. Na początku 2006 roku PKP rozpoczęło demontaż torów - a w 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane.

27 kilometrowa trasa przejazdu i przystanki NKD: Pułtusk - Płocochowo - Kokoszka - Golądkowo - Winnica - Skoroszki - Poniaty - Nasielsk Miasto.

Dziś wraca pomysł na budowę innej linii kolejowej do naszego miasta: Kolei Północnego Mazowsza.

Ale władze Pułtuska nie czekają na rozpoczęcie inwestycji. Aby nawiązać do tradycji kolejowej już na wiosnę 2022 r. w Pułtusku pojawi się... parowóz. Nie będzie to jednak egzemplarz "jeżdżący" lecz eksponat pozyskany umową z warszawską Stacja Muzeum.

Parowóz zostanie ustawiony w parku przy ul. Widok w Pułtusku.

Muzealium wyceniono na 40 000 złotych, ale to tylko wartość, a nie cena użyczenia. My mamy jedynie odpowiednio dbać i troszczyć się o lokomotywę - nie dłużej niż do 2031 roku!

Jaki parowóz otrzymamy?

Niestety nie będzie to lokomotywa, jakiej używano na trasie kolei do Nasielska.

ociąg specjalny z Pułtuska do Nasielska w okolicach Gołądkowa

Do Pułtuska trafi parowóz serii Px48 o numerze produkcyjnym 1748.

Co o nim wiemy?

Widoczny na zdjęciu głównym Px48 to polski parowóz wąskotorowy, produkowany po II wojnie światowej. Zapas 4 t węgla i 6 m³ wody umożliwiał prowadzenie składu o masie 300 t na trasie długości 65 km, bez potrzeby uzupełniania paliwa.

Parowozy Px48 rozpoczęto wycofywać około 1970 roku, kiedy to PKP wprowadziło na koleje wąskotorowe ciężkie lokomotywy spalinowe importowane z Rumunii. Do 1954 roku zbudowano łącznie 81 parowozów.   

 "Nasz" wąskotorowy parowóz wyprodukowano w 1951 roku w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Został wycofany z eksploatacji w kwietniu 1986 roku. Jeździł głównie w Wielkopolsce.

W informacji wykorzystano źródła Wikipedii

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

To jaTo ja

1 1

Róbcie tą kolej żeby był dojazd do Warszawy a nie *%#)!& 20:40, 01.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

VitasVitas

5 0

Szczyt hipokryzji.
Najpierw władze tego miasteczka składają wniosek do konserwatora zabytków o wykreślenie kolejki z rejestru, rozbierają ją a teraz biorą sobie parowóz na pomnik 14:25, 02.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bida panie!Bida panie!

5 0

Można było zostawić kolejkę, teraz mogłaby służyć jako atrakcja turystyczna, można było zadbać o kanałek, żeby był czysty jak jeszcze 30 lat temu...można było zadbać o wiele rzeczy, na które nie ma tu miejsca, aby je wymienić, a które sprawiały, że Pułtusk był sławny. Miasto pięknie położone, mogłoby robić biznes na turystyce, ale rządzący myślą tylko od kadencji do kadencji i jak "stworzyć" stanowiska dla swoich. 20:10, 02.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EloElo

3 0

W Pułtusku nigdy nie było elektrowni. Nie było też elektrociepłowni. Była i jest zwykła ciepłownia. Sytuacja z demontażem torów kolejowych też wyglądała bardziej złożenie. Ale artykuły na tym portalu piszą kompletnie dyletanci,którym nawet nie chce się sprawdzić podstawowych faktów. 22:16, 02.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%